Home / Østersøen / 0-kvote for sild vil ramme hårdt i Gilleleje

0-kvote for sild vil ramme hårdt i Gilleleje

En sildekvote på O vækker bekymring hos fiskeskipper Jacob Jørgensen

ICES oplæg til, at der i 2019 skal være en 0-kvote på sild i den vestlige Østersø, Kattegat og Skagerrak har bragt humøret hos fiskeskipper Jacob Jørgensen fra Gilleleje helt ned i kulkælderen.

Han fisker med fartøjet H 45 Lone efter sild i den vestlige Østersø og i Kattegat. Fra november og indtil marts i år har fiskeriet handlet om sild i den vestlige Østersø, og den nordsjællandske fiskeskipper vil være overordentlig ked af at miste op mod 75- 80 procent af sin årsomsætning.

– Vi har fanget sild og tobis, andet har vi ikke lavet, siger Jacob Jørgensen.

Han fortæller, at de har haft 40 fiskedage i år, og de fire fartøjer fra Gilleleje, der fisker sild, har tilsammen fanget 3.400 tons i år. Det er langt over den danske kvote, men resten er blevet byttet ind fra Sverige, fortæller Jacob Jørgensen.

– Jeg ved ikke, om de mener, der er et stort fisketryk, når der kun er 4 både, siger han og nævner, at han ikke synes, at fisketrykket er højt.

Skifte til jomfruhummer?
Jacob Jørgensen håber, at der vil komme en melding fra politisk side om, hvornår de igen forventer, der vil blive et fiskeri af sild.

– Et er, at man kan holde skruen i vandet i et par år, for så må vi gå over i noget andet fiskeri, siger han og nævner, at det kunne være fiskeri af jomfruhummer, der ligger lige for.

Men det vil påvirke markedet for jomfruhummer, når fiskepresset øges på denne art.

Problemerne smitter af på havnene
De fire Gilleleje-fiskere lander oftest i enten Rødvig Fiskerihavn eller Klintholm Fiskerihavn. I Rødvig vil fiskeriforeningsformand Elo Olsen være særdeles ked af det, hvis landingerne af sild forsvinder. For de penge, der betales i form af ”bropenge”, er en vigtig del af den løbende finansiering af havnens drift, og sildefiskeriet kommer derved også det øvrige fiskeri til gavn.

Også i Klintholm Fiskerihavn vil et stop for fiskeriet få mærkbare konsekvenser. Når sæsonen er igang i perioden fra november til april, så kører mellem 3 og 6 lastbiler dagligt fra Klintholm mod Nordsjælland med sild.

– Det bliver til mange penge, der lægges til havnen hvert år, siger Rico Kølle fra Hundested Fiskeeksport, der sørger for transporten af silden.

Find mere om ICES rådgivning: 

Det er ikke pga. af fiskeriet, at østtorsken går ned

Vesttorsken lever op til forventningerne

Østersøen er blevet en blandet rådgivning

Den østlige Østersø blev som forventet – desværre

Rådgivningen viser konsistens i bestandsvurderingen

 

Af René Dandanell

About Line Dalgaard Jensen