Home / Fiskebranchen / Branchefolk: Vi kører målrettede indsatser for at få forbrugerne til at vælge danske torskefisk

Branchefolk: Vi kører målrettede indsatser for at få forbrugerne til at vælge danske torskefisk

Den norske opdrætslaks er danskernes suveræne favorit på middagsbordet, og det er på trods af, at vi samtidig eksporterer 85-90 pct. af vores egne danske fiskearter til udlandet. Eksempelvis er fersk dansk kulmule, der er en velsmagende dansk torskefisk, storsælgende i Italien. Hvad skal der til for at friske og, ikke mindst, bæredygtige fiskearter som de danske torskefisk – kuller, sej, brosme, hvilling og kulmule – bliver efterspurgte og populære valg i køledisken herhjemme?

Fiskebranchen, Netto, leverandøren Brdr. Schlie og fiskegrossisten KYST, der har bæredygtigt fiskeri for øje, deler deres erfaringer og bud på løsninger.

Hvor der er vilje, er der vej. Hver anden dansker vil helst spise fisk fra egne farvande. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Fiskebranchen. Samtidig mener 54 pct., at det er positivt, at Dansk Fisk-mærket, som Fiskebranchen indførte for to år siden, findes.

Dette til trods er det stadig den norske laks, som suverænt sælger – også selv om vores egne farvande er spækket med friske sæsonfisk, der ikke kun er sunde, men også bæredygtige og klimarigtige at spise.

Efterår er højsæson for danske torskefisk

Da Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 g fisk hver uge, er det vigtigt med fokus på de sundhedsmæssige fordele, der er, ved at spise alt det gode fra havet. For faktisk er det kun 10 pct. af danskerne, som lever op til dette. Det viser analysen fra YouGov.

”Hvis man gerne vil spise lokalt og bæredygtigt, bør man gå efter danske torskefisk, som er i sæson lige nu. Vi kender den klassiske torsk, men faktisk findes der mange flere fisk i samme familie, som ligner torsken i smag og konsistens, men som er et billigere alternativ,” forklarer Lone Marie Eriksen, som håber, at de danske forbrugere vil begynde at eksperimentere med danske fisk som kuller, mørksej, hvilling og kulmule.

Men det er ikke kun Fiskebranchen, som gerne vil have, at danskerne får øjnene op for torskefisk.

Landets supermarkeder og fiskegrossister ønsker også, at deres forretninger kan være med til tage en del af ansvaret for denne opgave.

Netto satser på månedlig sæsonfisk og opskriftemballage

En central aktør fra branchen, som har erfaring med at sælge dansk fisk, herunder danske torskefisk, til danske forbrugere, er Simon Rud, Category Manager i Dansk Supermarked Group. Han er ikke i tvivl om, at supermarkederne kan medvirke til at sætte fokus på de danske fisk i sæson og dermed også være med til at vænne danskerne til andre danske fiskearter.

”I dag kan danskerne godt lide det lokale og i sæson. Det, der kan afholde folk fra andre typer, er tilberedning, som de måske mangler viden om, og så skal forbrugerne selvfølgelig have at vide, når de forskellige fisk er til rådighed i butikkerne,” forklarer Simon Rud. Af samme grund har Netto derfor indført ”sæsonfisk”, da det er en god mulighed for at sætte fokus på danske fisk i sæson.

About Rene Dandanell

Redaktør Fiskeritidende | Tlf. 76 10 96 60 | Mobil 24 41 69 30