Home / Teknik / Bredgaard er tæt på at aflevere hidtil største nybygning

Bredgaard er tæt på at aflevere hidtil største nybygning

 

S 45 Sønderstrand er den hidtil største nybygning, Bredgaard Bådeværft har været i gang med. Foto: Bredgaard.

S 45 Sønderstrand er den hidtil største nybygning, Bredgaard Bådeværft har været i gang med. Foto: Bredgaard.

Bredgaard Bådeværft i Sakskøbing er ved at lægge sidste hånd på ders hidtil største nybygning. Nybygningen i glasfiber er 16,35 meter i længden og 6,00 meter i bredden og får navnet S45 Sønderstrand, når det bliver afleveret til rederiet Gitte Henning A/S.

For Michael Jakobsen ejer af værftet og hans folk har opgaven været en spændene udfordring. Og der har været opgaver, som de ikke før har skullet løse.

– Eksempelvis har vi aldrig arbejdet med så stor en el-tavle, som på S45. Vi er oppe i en helt anden liga, end vi plejer, siger Michael Jakobsen.

Det har været et projekt, der løbende har udviklet sig, forklarer Michael Jakobsen. Undervejs er der foretaget en række ændringer af fartøjet, som har betydet at leveringstidspunktet flere gange er udsat. Men nu skulle det være tæt på at være klar til levering.

En af ændringerne har blandt andet været spilpakken, hvor der bliver sat 2,3 tons spil på. Og det – sammen med tromlerne – har betydet, at der måtte ekstra ballast i fartøjet.

Udover Bredgaard Bådeværft har også Thyborøn Skibs- og Motor, 3xJ, og Vendelbo Wood Work fra Hirtshals været involveret i byggeriet.

Bredgaard Bådeværft har monteret motor og generator i S 45 Sønderstrand. Hovedmotoren er fra Mitsubishi, og det er rederiet, der har leveret den sammen med generatoren. Michael Jakobsen fortæller, at propeller og dysse er brugt, mens resten er helt nyt.

– Propel og dysse er dog nyrenoveret, siger han.

En anden udfordring har været, at der skal være fire olietanke ombord. To foran og to bagved, og der skal kunne mixes olie fra alle fire tanke på samme tid til motoren.

Lastrummet, hvor der er ståhøjde, er blandt andet udstyret med en ismaskine, og i modsætning til mange andre lastrum med køl, så er kølerørene ikke placeret i toppen af lasten. Det er der nemlig ikke plads til.

– Vi har monteret kølerør på siden af lastrummet, fortæller Michael Jakobsen.

Der er monteret kølerør på siden af væggen på S45. Der var for lidt plads til at have det i gulv og loft. Foto: René Dandanell.

Der er monteret kølerør på siden af væggen på S45. Der var for lidt plads til at have det i gulv og loft. Foto: René Dandanell.

 

 

 

 

 

 

 

About Rene Dandanell

Redaktør Fiskeritidende | Tlf. 76 10 96 60 | Mobil 24 41 69 30