Home / Fiskebranchen / Danskfanget fisk skal markedsføres

Danskfanget fisk skal markedsføres

Selv om danskfanget fisk er topkvalitet, så sælger fisken ikke sig selv til de danske forbrugere. Det er en af årsagerne til, at Danmarks Fiskeriforening og Fiskebranchen igen i år satser hårdt på at markedsføre den fisk, som de danske fiskere lander.

Det er hidtil sket ved at sætte fokus på fisk af dansk oprindelse gennem en række forskellig indsatser og kampagner, der skal få danskerne til at spise mere af den vildtfangede fisk, fanget af danske fiskere.

–  Fiskerne kan med god grund være stolte af deres produkter, og der er også rigtig god grund til at bakke de fisk op, som de danske fiskere kan levere.  Indsatserne lige nu går ud på at øge tilgængeligheden og synligheden af sæsonens vildtfangede danske fisk i supermarkeder, hos fiskehandlere, i kantiner på arbejdspladser, hos grossister mm, fortæller Lone Marie Eriksen, sekretariatsleder i Fiskebranchen, som gennemfører indsatserne i en tæt dialog med fiskere, der leverer fisken, som det hele drejer sig om.

Dansk-fisk mærket

De danske fiskere kan glæde sig over, at alt tyder på, at den fokus, som fiskebranchen har sat på deres produkter, har en effekt. Indsatsen for at fremme dansk fisk nytter noget. Sidste år blev mærket Dansk Fisk med den røde fisk med Dannebrog på halen introduceret, og nye tal fra en dugfrisk You Gov undersøgelse viser, at det på kort tid er gået rent ind hos danskerne.

– 30 procent kender Dansk fisk-mærket, og det er ret højt i betragtning af, at vi introducerede det i maj måned sidste år. Mere end halvdelen mener, at det er positiv, at dansk fisk mærke findes, siger Lone Marie Eriksen. Undersøgelser viser også, at der er vigtigt for forbrugeren, at fisken er fra Danmark. Hele 58 procent siger, at de fortrækker fisk fanget  af danske fiksere. Dansk fisk er således efterspurgt, og det er derfor vigtigt, at de danske fiskeres produkter er mærket med deres danske oprindelse.  Det er de med Dansk-fisk mærket.

Fisk i supermarkedet

Det kendskab som Fiskebranchens kampagner har skabt til de danske fiskeres fisk af høj kvalitet, nytter dog ikke meget, hvis tilgængeligheden til dansk fisk ikke er tilstede.  Supermarkedet er det sted, hvor vi oftest køber fisk. Omkring tre fjerdedele af de danske forbrugere køber deres fisk i supermarkedet.

– Derfor er en af hjørnestenene i vores indsats for at fremme dansk fisk naturligvis samarbejdet med supermarkeder. Det er derfor det rigtige, vi gør pt med at synliggøre Dansk fisk her, fortæller Lone Marie Eriksen.  Og noget er der sket i supermarkederne de senere år. Før havde fersk fisk som oftest kun et meget lille og uanseligt hjørne af supermarkedets kølediske, og dansk fisk havde ikke stor synlighed. I dag har samarbejdet med Fiskebranchen ført til, at en lang række supermarkeder har givet dansk fisk en meget mere fremtrædende plads – ikke alene i butikkerne – men også i tilbudsaviserne og på reklamestande.

Ny hjemmeside inspirerer til at spise dansk fisk

Potentiale

Det ser også ud til, at forbrugerne har fået mere lyst til at spise fisk. De danske fiskere kan med tilfredshed læse tallene fra DTU Fødevareinstituttet, som viser, at indtaget af fisk er steget markant med 68 procent i årene fra 2008 til 2013. Fiskerne kan dog også konstatere, at der stadig er et potentiale.

I Danmark har vi nogle af verdens fineste spisefisk, og alligevel spiser vi under de officielle anbefalinger på 350 gram fisk om ugen. Derfor kan fiskerne regne med, at fiskebranchen ikke er færdige med at gøre opmærksom på deres produkter.

– I disse uger opfordrer vi i en ny kampagne danskerne til at spise sæsonens vildtfangede fisk. Lige nu er det bl.a. rødspætte, ising, kulmule, mørksej, sild, hornfisk, jomfruhummer og blåmusling, som de danske fiskere tidligt om morgenen lander på de danske fiskeauktioner, siger Lone Marie Eriksen.

About Kim Vejrup

Kommunikationschef i Danmarks Fiskeriforening kv@dkfisk / (0045) 2019 4678