Home / Fiskeri / EU-Kommissær holdt sig indenfor rammerne i forvaltningen for Østersøen

EU-Kommissær holdt sig indenfor rammerne i forvaltningen for Østersøen

EU-Kommissær Karmenu Vella var klar over ICES rådgivning for 2018 i den vestlige Østersø, men forvaltningsplanen gjorde det ikke muligt at øge TAC helt op til de 6.066 tons, skriver han i et svar.

Det var forvaltningsplanen for Østersøen, der var årsagen til at EU-Kommissionen ikke tillod et fiskeri på op 6.066 tons torsk i område 22-24 for 2018. Det forklarer EU-Kommissær Karmenu Vella i et svar til europaparlamentariker Ole Christensen, der har forespurgt kommissæren om, hvorfor man ikke fulgte ICES rådgivning.  

”Kommissionen er opmærksom på ICES råd, der blev offentliggjort i maj 2017, og det faktum at ICES rådgav indenfor en ramme på 2.357 tons til 6.066 tons”, skriver Karmenu Vella i sit svar. Da torsken er under såkaldt ”safeguard limits”, som beskrevet i forvaltningsplanen, så skulle TAC reduceres og andre forslag skulle samtidig medtages. Og det var derfor, at der blev tale om en lukkeperiode på to måneder på trods af, at ICES ikke havde rådgivet om netop det.  

Forvaltningsplanen, der blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Ministerrådet i 2016, indeholder således grundlaget for, hvordan fiskerimulighederne kan udnyttes, skriver Kommissæren.  

Ole Christensen havde også spurgt til, hvorfor det rekreative fiskeri var blandet ind i kvotefastsættetlsen. Ifølge Kommissæren skyldes det igen, at man vil følge bestemmelserne for Østersøens forvaltning.  

Det er forkert

Meldingen fra EU-Kommissær Karmenu Vella er dog ifølge Michael Andersen fra Danmarks Fiskeriforening PO, der følger rådgivningen omkring Østersøen tæt, forkert. Antagelsen om, at bestanden er under “safeguard limits”, og at planen dermed tvinger Kommissionen til at reducere TAC og medtage andre forslag, som for eksempel en lukkeperiode, tager ifølge Michael Andersen udgangspunkt i forvaltningsplanen artikel 5, stk. 3.

– Han ”glemmer” imidlertid, at ICES faktisk siger, at bestanden er over denne grænse ved starten af 2018. Dermed er der ikke nogen begrundelse for ikke at følge ICES anbefaling om fangst og da slet ikke for at indføre en lukkeperiode som ICES ikke har anbefalet. Skræmmende, at han dermed ikke blot dokumenter sit manglende kendskab til fiskeriet, men også til ”sin egen” lovgivning, siger Michael Andersen.

I øvrigt mener Michael Andersen, at det er temmelig fejt at fremføre en juridisk begrundelse for at gennemtrumfe dårlige regler – imod videnskabelig rådgivning og uden respekt for de socioøkonomiske konsekvenser – når det er Kommissæren selv og hans forvaltning, der har lavet denne lovgivning.

– Den gang planen blev lavet, påpegede DFPO at denne situation kunne opstå, men det blev affejet af Hr. Vellas ansatte, påpeger Michael Andersen.

Skrevet af René Dandanell 

 

About Rene Dandanell

Redaktør Fiskeritidende | Tlf. 76 10 96 60 | Mobil 24 41 69 30