Home / Fiskebranchen / Fiskekampagnen ‘2gangeomugen’ flytter til Landbrug & Fødevarer

Fiskekampagnen ‘2gangeomugen’ flytter til Landbrug & Fødevarer

Foreningen Fiskebranchen er lukket ned, og den videre drift af kampagnen ‘2gangeomugen’ er nu i hænderne på erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer. Her ser man frem til at drive ‘2gangeomugen’ videre.

– Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes at forankre ‘2gangeomugen’ hos Landbrug & Fødevarer. Fisk og skaldyr supplerer nu kød, mejeri, frugt & grønt, og du kan derfor sige, at vi nu har samlet ‘hele tallerkenen’ under ét, siger Flemming Nør-Pedersen, der er direktør for Virksomhed & Marked hos Landbrug & Fødevarer.

Den udmelding bakkes op af Lone Marie Eriksen, der i forbindelse med lukningen af Foreningen Fiskebranchen er flyttet til Landbrug & Fødevarer i en stilling som chefkonsulent for Fisk & Skaldyr. Hun vil videreføre de mange års gode resultater i forhold til detailhandlen og restauranter, cafeer og storkøkkener. Lige nu etablerer hun kontakt til leverandører, foreninger og NGO’er med fokus på sundhed.

Danskerne spiser mere fisk
Danskernes indtag af fisk har været stigende de seneste 12 år, men vi er stadig ikke oppe på Fødevarestyrelsens anbefaling om 350 gram fisk om ugen. Ifølge de seneste kostundersøgelser fra 2013 spiser danskerne i gennemsnit 259 gram fisk om ugen. Det er en stigning på 68 pct. siden 2008.

Fiskebranchen stod bl.a. bag de populære Minna og Gunnar-reklamer.

Særligt Fødevarestyrelsens anbefaling om ‘at spise fisk mindst to gange om ugen til hovedret og flere gange om ugen som pålæg’ er kun delvist trængt igennem til danskerne. Det skal der gøres noget ved, mener Lone Marie Eriksen:

– Når Fødevarestyrelsens anbefaling siger 350 gram fisk om ugen, kan indtaget og dermed også salget i runde tal øges med 33 pct. Det kan kun ske, hvis vi alle samarbejder og hver uge inspirerer til mere fisk i detailhandlen og i kantinen, siger hun.

Information og viden til fri afbenyttelse
Fremadrettet ønsker Landbrug & Fødevarer, at den gode information og viden fra 12 års arbejde forbliver synlig. Det betyder, at kommunikationen via en række hjemmesider som fx 2gangeomugen.dkfiskikantinen.dkspisdanskfisk.dk og spisfrokostfisk.dk fortsætter og videreudvikles.

Alene fra 2gangeomugen.dk sendes der hver uge nyhedsbrev til 50.000 forbrugere, der ønsker inspiration til ugens to fiskeretter. Derudover vil dialogen med detailhandel, Foodservice og leverandører fortsætte med en opfordring til, at også de inspirerer danskerne til fisk hver uge via deres kanaler.

– Vi ser det ligeledes som vores opgave at bevare fokus på fisk og skaldyr, når der sættes nye undersøgelser i gang, samt når der i medierne tales sund kost, bæredygtighed og klimarigtige fødevarer, siger Lone Marie Eriksen.

About Line Dalgaard Jensen