Home / Indland / Hjerteforeningen anbefaler stadig fisk

Hjerteforeningen anbefaler stadig fisk

sild juli 2006

Hjerteforeningen anbefaler stadig, at du spiser 300 gram fisk om ugen

Danske grønlandsforskere har fornyligt stillet spørgsmålstegn ved, om fisk er sundt. Hjerteforeningens forskningschef holder dog fast: ”Fisk er sundt for hjertet og spis gerne 300 gram fisk om ugen”

Danske forskere har undersøgt om grønlændere, der spiser traditionel grønlandsk kost som fisk og sæl, har større grad af betændelsestilstande i blodkarrene end grønlændere, der spiser importerede madvarer. Betændelsestilstanden blev målt ved hjælp af markører i blodet, der kan være tegn på fremtidig åreforkalkning.

Konklusionen i den ny undersøgelse er, at markørerne var forhøjet blandt dem, der indtog grønlandsk kost. Det har fået forskerne bag til at udtale, at en fiskerig kost kan forårsage blodpropper i hjertet. Men det er der ikke belæg for, siger Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm B. Jensen til Hjerteforeningens hjemmeside.

 – Det er bestemt spændende resultater. Men det er ikke nok til at kunne sige, at fisk er skidt for hjertet. Anbefalingerne om at spise fisk er lavet på baggrund af mange års befolkningsundersøgelser, der peger på, at fisk i kosten har positive effekter på hjertekarsystemet, siger Gorm B. Jensen.

Der er især to ting ved den nye undersøgelse, der får Gorm B. Jensen til at tage forbehold for konklusionerne.

 – For det første er det ikke undersøgt, om personerne får åreforkalkning eller ej. I stedet er der målt på nogle markører i blodet, som blot er tegn på mulig fremtidig åreforkalkning. For det andet kan undersøgelsen ikke sige noget om årsagssammenhæng. Altså om det er den grønlandske kost, endsige fisken i den grønlandske kost, der får mængden af markører til at stige. Det kan også skyldes andre faktorer i traditionel grønlandsk livsstil, siger Gorm B. Jensen.

Samme anbefalinger som før
Hjerteforeningen anbefaler stadig, at du spiser 300 gram fede og magre fisk om ugen. Det modvirker bl.a. forhøjet blodtryk og åreforkalkning. Spiser du ikke fisk, kan fiskeolietilskud være et alternativ til at få dine omega-3 fedtsyrer.

About Lars Gammelgaard

Journalist/kommunikationsmedarbejder | Tlf. 76 10 96 66 | Mobil 30 58 33 55