Home / Teknik / Karstensens får ordre på Norsk nybygning

Karstensens får ordre på Norsk nybygning

Det pelagiske fartøj Odd Lundberg skal bygges os Karstensens Skibsværft.

I juni 2019 sejler endnu en nybygning fra Karstensens Skibsværft for at påbegynde fiskeri. Det er det norske rederi Odd Lundberg AS med fartøjet af samme navn, Odd Lundberg, der står bag ordren.

I dag fiskes der med et 59 meter lang kombineret not/trawl-fartøj, der blev bygget i 2003. Det nye fartøj får en længde på 69,99 meter, og skal fortsætte det fiskeri efter tobis, blåhvilling som drives med trawl og notfiskeri efter sild og makrel.

Det er igen et design fra Karstensens Skibsværft tegnestue, der er grundlaget for nybygningen. Design, indretning og arrangementer er således blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen.

Sikkerhed og arbejdsforhold er blandt andet tilgodeset ved at ”Odd Lundberg” vil have hele lastedækket gjort vandtæt med vandtætte skibssider. Det øger sikkerheden, og fribordet øgets med nærmere 3,0 m.

Nybygningen vil få et fremdrivningsanlæg fra MAN Diesel & Turbo med en hovedmotor på 3.600 kW og med 2-speeds gear og propelleranlæg fra Brunvoll, tidligere Scana Volda, der blev opkøbt sidste år. Hjælpemaskineriet skal leveres af Cummins.

Rederiet har også valgt at satse på et elektrisk drevet winch-anlæg, hvilket iøvrigt også var tilfældet for de to danske nybygninger, HG 62 Beinur og HG 264 Ruth, da de blev leveret sidste år.

Valget sker for at gavne både det eksterne og interne miljø på fartøjer. Udover wincherne vil fiskepumpen også være elektrisk drevet. Det er Rapp Marine, der skal levere det komplette udstyr til winch- og fiskepumpeanlæg. Den vil også blive leveret med elektrisk nothaler. Kran og nothalerudrustningen skal leveret af Triplex.

Karstensens Skibsværft udtrykker tilfredshed med at få ordren i hus med en kunde, som man godt kendte i forvejen. Rederiet har nemlig gennem en årrække benyttet Karstensens Skibsværft til reparation og vedligehold af det eksisterende skib.

Rederiet er et familierederi med Lundberg-familien som ejer. Rederiet blev stiftet i 1918, og drives i dag af tredje generation med brødrende Geir og Tore Lundberg i spidsen. Fjerde generation er også på vej med Geir Lundbergs to sønner, Mats Lundberg, der sejler som skipper, og Stian Lundberg, der er maskinchef.

Karstensens Skibsværft har med nye ”Odd Lundberg”, i alt 16 pelagiske fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år. Ordrerne kommer udover Norge fra rederier i Skotland, Irland, Sverige og Danmark.

 

 

About Rene Dandanell

Redaktør Fiskeritidende | Tlf. 76 10 96 60 | Mobil 24 41 69 30