Home / Teknik / Der blev længere mellem olieskiftene på Rømøfartøjer

Der blev længere mellem olieskiftene på Rømøfartøjer

Christian Benthin og Lasse Guldberg Sørns har skiftet olie. Foto: René Dandanell.

Christian Benthin og Lasse Guldberg Sørns har skiftet olie. Foto: René Dandanell.

De to hesterejefiskerne Lasse Guldberg Sørns og Christian Benthin fra Havneby på Rømø har  udskiftet den motorolie, som de har brugt i mange år, med en ny type, som leveres af firmaet Addinol på deres fartøjer HV67 Juvredyb og HV 42 Janni.

At de godt turde skifte, forklarer Christian Benthin med, at de blev garanteret et længere interval mellem olieskiftene af Addinol.

– Vi havde en god dialog og fik nogle fornuftige priser. Normalvis er jeg meget forsigtig, supplerer Christian Benthin med.

Netop længere interval mellem olieskiftene betyder, at der på årsplan bruges mindre olie samlet set. For Lasse Guldberg Sørns kører nu op mod 1.000 timer før olieskift, og Christian Bethin kører op mod 1.100 timer før olien skiftes. Samtidig har de også opnået en besparelse på brændstoffet på 4-5 procent.

Sender olieprøver

Begge benytter sig af at sende en olieprøve gratis til det tyske laboratorium, der uafhængigt af Addinol analyser olien.

– Jeg sendte en olieprøve fra det gamle olie afsted efter 600 timer, og her lød anbefalingen af skifte olie. Der var absolut ingen smørelse tilbage, fortæller Lasse Guldberg Sørns.

Addinol-olien sendtes også afsted til en olieanalyse,og her var meldingen efter 400 timers drift at den godt kunne bruges i 300 timer mere. Og efter 800 timer, hvor en olieprøve igen blev sendt ind, var rådet, at skifte olien efter yderligere 200 timers drift. Dermed er den samlede levetid oppe på 1.000 timer mod 600 for den gamle.

– Jeg skiftede efter 1.000 timer uden at få taget olieprøve, lyder det fra Lasse Guldberg Sørns.

Også Christian Benthin har været igennem flere olieprøver. Han sendte en olieprøve afsted efter 500 timers drift og fik yderligere 300 timer lagt oveni. Og efter 800 timers drift blev en ny prøve sendt.

– Og så kunne vi fiske 300 timer mere, og så anbefalede de olieskift efter de 300 timer, siger Christian Benthin.

Addinol olie

Brugte mere i start

De to fiskefartøjer har begge en Scania DP12 motor på 221 kW. Motoren har plads til 35 liter olie.

– Vi har en driftsprofil, hvor effekten kører på 70-75 procent normalt ved slæb. Men er der meget strøm, så er effekten højere, men den kan også være mindre i andre tilfælde, siger Lasse Guldberg Sørns.

I første omgang blev der skiftet oliemærke og type på motorerne, og de to fiskere fik sig begge en overraskelse i starten. For motoren begyndte at bruge ekstra olie.

– Vi var garanteret, at vi kunne køre længere før olieskift. Så det var et chok, at vi gik fra 1,5 liter til 4 liter i forbrug på tolv timer. Der var jeg godt nok betænkelig ved det, siger Christian Benthin.

Det var dog kun en kort overgang. for oliens og dens mange additiver ”rydder op” i motoren, og det kunne også ses i centrifugen, hvor olien slynges igennnem og i filteret. Den tyske producent kunne dog berolige fiskerne med, at det vidste de godt fra andre tilsvarende forsøg i Holland.

– Men forbruget faldt igen, fortæller Christian Benthin.

 

 

 

 

Billedtekst:

Christian Benthin og Lasse Guldberg Sørns, der driver hesterejefiskeri fra Rømø, har forlænget intervallet mellem olieskiftene fra 600 timer til op mod 1.000-1.100 timer. Foto: René Dandanell.

 

Billedtekst:

Scania motoren DP12 får nu analyseret olieprøver efter hver 300-400 timers drift, og det giver nyt længere liv til olien på motoren. Foto: René Dandanell.

 

 

About Rene Dandanell

Redaktør Fiskeritidende | Tlf. 76 10 96 60 | Mobil 24 41 69 30