Home / Teknik / Nytænkning baner vejen for el fremfor hydraulik

Nytænkning baner vejen for el fremfor hydraulik

Image converted using ifftoany

Den nye HG 264 Ruth bliver det første pelagiske fartøj med spil drevet af el i stedet for de gængse hydraulikspil

Når den nye HG 264 Ruth som forventet løber af stabelen til marts, vil det være med nytænkning på dækket. På de pelagiske fartøjer har spil drevet af hydraulik været det gængse, men på den nye HG 264 Ruth vil spil være drevet af el i stedet for hydraulik.

– Det er nytænkning, og det bliver formentlig det første pelagiske fartøj med spil drevet af el i stedet for hydraulik, fortæller Gullak Madsen fra Rederiet Ruth. På trods af at der ikke er erfaring at trække på i brugen af el-spil fra andre pelagiske fartøjer, så er rederiet tryg ved valget af el-spil.

– Det bekymrer os ikke, at vi er det første pelagiske fartøj, der vælger elspil. Vi havde faktisk besluttet os for hydraulikspil, men der er nogle fordele ved at bruge el-spil i stedet. De er kraftigere og sparer samtidig energi og CO2 udslip, fastslår Gullak Madsen, der også peger på en arbejdsmiljømæssig fordel ved at vælge el-spil.

– De larmer langt mindre end hydraulikspil. Når du ligger og slæber, så larmer spillene, men EL-spil er nærmest støjfri, siger Gullak Madsen. Udover de tre trawlspil vil alle spil fra ankerspil til hjælpespil på HG 264 Ruth blive drevet af el, og det er kun kraner og kraftblokke, der vil blive drevet af hydraulik.

Selve installationen af spillene bliver også lettere med el, idet de i stedet for hydraulik forsynes via elkabler . Det gør installationen enklere og dermed billigere. Elkablerne betyder også, at man undgår eventuelt oliespil. En af de store fordele ved de nye el-spil er fleksibiliteten, hvor spillenes trækkraft kan øges med op mod 30 procent og hastigheden kan øges med op mod 80 procent i kortere perioder. Den ekstra ydelse ved spidsbelastning er en de parametre, der har gjort, at HG 264 Ruth har valgt at få monteret el-spil. Det er spil fra det spanske firma Ibercisa, der har leveret spil til over 120 trawlere verden rundt, der også skal levere til HG 264 Ruth.

Se også Rederiet Ruth er godt på vej med sin første nybygning

 

About Lars Gammelgaard

Journalist/kommunikationsmedarbejder | Tlf. 76 10 96 66 | Mobil 30 58 33 55