OSK-Shiptech skal tegne nyt dansk kontrolskib

Fiskeristyrelsen har underskrevet kontrakt med skibsarkitektfirmaet OSK-Shiptech A/S, der skal designe styrelsens nye fiskerikontrolskib.

Fiskeristyrelsen er nået en vigtig milepæl med underskrivelsen af en kontrakt med skibsarkitektfirmaet OSK-Shiptech A/S, der skal designe styrelsens nye fiskerikontrolskib.

I de næste halvandet år skal OSK-Shiptech A/S udfærdige tegningsmateriale, bistå med valg af værft og stå for tilsynet med selve byggefasen. Skibet, der skal erstatte styrelsens eksisterende kontrolskib ”Vestkysten”, vil være klar til at stævne ud i løbet af 2021. Skibet skal bl.a. føre kontrol med fiskeriet i Nordsøen og Skagerrak og bistå med redningsaktioner til søs. Det nye kontrolfartøj vil blive udstyret til at kunne håndtere nye kontrolformer til søs, fx ved hjælp af droner.

Der bliver tale om et såkaldt “multi-purpose-skib” som ikke kun skal løse opgaver med kontrol af fiskerifartøjer. Det skal også kunne assistere i forbindelse med bjærgning, overvågning og undersøgelser samt assistance i forbindelse med at tage et skib på slæb.

Det nye kontrolskib får en længde på 60 meter og en bruttovægt på 190 ton. Skibets motorpakke vil få en ydelse der gør, at det nye kontrolskib skal kunne sejle 18 knob.

 

Erfaren og kompetent

I Fiskeristyrelsen, der har bestilt skibet, er der tilfredshed med aftalen.

– Jeg ser meget frem til samarbejdet med OSK-Shiptech A/S, der skal bistå os i hele processen, fra pennen sættes til papiret til det nye skib løber af stablen. Med OSK-Shiptech A/S får vi en erfaren og  kompetent samarbejdspartner, så vi kan komme sikkert i havn med bygningen af et nyt kontrolskib, der lever op til fremtidens krav til en moderne fiskerikontrol, udtaler vicedirektør Joan Reimann, der leder skibsprojektet.

Arkitekten bag designet OSK-Shiptech vil bruge de første seks måneder af projektet til at designe skibet, og derefter kommer det i EU-udbud.

 

Nyt forsøg

NaturErhvervstyrelsen, der tidligere havde ansvaret for kontrolskibene, forsøgte frem til 2012 at få det spanske værft Astilleros M. Cies SL til at bygge et nyt kontrolskib, men på grund af værftets konkurs og en række andre forhold gjorde, at det projekt aldrig blev gennemført.

Kontraktssummen var dengang 110 mio. kr., og af dem var de 100 mio kr betalt i rater. Den danske stat fik dog de 100 mio kr hjem igen med renter på 35 mio. kr., og derfor blev “eventyret” på det spanske værft blot et lille men i historien. Skibet fra dengang blev dog bygget færdigt og blev senere udbudt til salg.

Men nu er det et helt nyt skib, der tegnes på, og det skal stå færdigt i 2021.

TripleNine sætter rekord med historisk høj indtjening

Den internationale producent af fiskemel og fiskeolie, TripleNine, med hovedsæde i Esbjerg, har netop offentliggjort sit regnskab for 2023, og tallene taler deres tydelige...

TripleNine sætter rekord med historisk høj indtjening

Den internationale producent af fiskemel og fiskeolie, TripleNine, med hovedsæde i Esbjerg, har netop offentliggjort...