Home / Portrætter / Skibsmægleren med passion for fiskeriet 

Skibsmægleren med passion for fiskeriet 

Jan Ferdinandsen passerer de 75 år midt i juli måned, og kigger lidt tilbage og lidt fremad – stadig med lige stor passion og entusiasme for fiskeriet: Foto: René Dandanell

Døren går op, der hilses på. Det er Benn Ferdinandsen, der træder indenfor på broderen Jan Ferdinandsens kontor, hvor snakken om et 75-årigt liv er i gang.  

– Jeg ville ikke ringe til dig. Jeg tænkte, du skulle have fred og ro, siger Jan Ferdinandsen til Benn.  

Samtalen handler om fiskeriet. Benn har været ude og sætte garn.  

– Den første dag satte jeg garn lige ud for dine vinduer. Der havde jeg møggarn og nul fiskeri. Så jeg måtte gøre noget, fortæller Benn.  

– Så satte jeg på revlerne ud for din svigerfar, siger Benn, og suppleres af Jan:  

– Der, hvor vi altid har sat.  

– Ja, siger Benn og forklarer igen: Der var nul fiskeri og møggarn.  

Entusiasmen havde han dog ikke tabt. Derfor sejlede han ind til Gilleleje, tog nogle andre garn og passede til i længden.  

– Så tog jeg den lille gule jolle, og så tog jeg cyklen ned på dækket. Så sejlede jeg op til Hornbæk. Og i går morges var jeg oppe og hive. Hvad tror du der var på 130 meter garn?  

– Der var to pighvar, hvor den ene var ædt på af krabber. To tunger, hvor den ene var ædt af krabber, så var der 10 rødspætter og så var der 15 skrubber. De var noget værd. Og så var der fem isinger, fortæller Benn, der sejlede ind til Hornbæk og tog cyklen hjem til Gilleleje.  

Entusiasmen og passionen for fiskeri er ikke glemt eller gemt væk, selvom det ofte er en hektisk hverdag, når der skal handles skibe – både i ind- og udland. Og det er da også tydeligt for enhver, der overhører samtalen, at Jan Ferdinandsen trods mange år med skibshandler og politik ikke har glemt, hvad fiskeri gør ved folk.  

På landevejen 

Hvert år kører Jan Ferdinandsen omkring 60.000 km på landevejene.  

– Med det job vi har, er vi den ene dag i Gedser, og den næste dag i Donsö oppe ved Gøteborg, siger Jan Ferdinandsen.  

To-tre dage om ugen er han på landevejen på kundebesøg for 80 procent af dansk fiskeri ligger nord for Limfjorden i dag, og det er trods alt et stykke fra Gilleleje.  

Men selvom der er travlt, så er der også tid til at nyde hverdagen. Og netop denne dag, hvor Jan skal fortælle om sit liv forud for den kommende 75 års fødselsdag, der dog ikke fører til så meget festivitas, så er det en rolig og velbalanceret skibsmægler, der tropper op.  

Han er en del af N.B. Ferdinandsen og har været det siden 1965. Faktisk allerede som dreng, da han passede telefon, når forældrene var i byen. De første år som kompagnon med sin far, og senere med sin bror, Benn, der først købte 25 procent af aktierne, og siden købte yderligere 25 procent af faderen, da han trak sig fra selskabet. I dag ejer de to brødre halvdelen hver.  

– Det var fantastisk at samarbejde med min far. Og det er fortsat med Benn, konstaterer Jan Ferdinandsen.  

Nu står næste generation klar i kulissen, Andreas – søn af Benn – har fået job i selskabet, og med tiden kan han tage over fra Jan.  

Og det er relevant, at spørge til: Hvornår holder du? For med en dåbsattest udstedt i 1943, så står der for manges vedkommende pension på dagsorden. Men ikke umiddelbart for Jan.  

– Jeg holder, når kunderne ikke gider mig mere eller når Lotte, min kone, vil have mig hjem. Eller hvis helbredet ikke vil længere, siger han. 

Helbredet har det dog fint, siges det:  

– Hvert halve år er jeg til helbredsundersøgelse for at få målt blodtryk og vægt osv. Michael, min læge, siger det går rigtig godt. Hver gang siger han dog, jeg skal tabe 5 kilo. Hvis jeg gør det, så er der mange kilometer i mig, siger Jan Ferdinandsen og nævner, at han hver morgen og aften sidder 30 minutter på motionscyklen.  

– Jeg klipper også min egen hæk for at få noget motion.  

Sagsbehandler 

Det med at trappe ned, måske helt forlade butikken, har han måttet tage beslutning om engang i sit liv. I 2010 indtog han borgmesterkontoret i Gribskov Kommune, og derfor måtte Benn overtage de administrative opgaver. Og det er han fortsat med siden, selvom genvalget glippede ved valget i 2013. Det betød, at han igen var tilbage på kontoret i Gilleleje, men nu i en ny rolle.  

– Siden, jeg kom tilbage, har jeg været udkommanderet til kontorerne i Hvide Sande, Hanstholm, Hirtshals og Nexø, siger Jan Ferdinandsen, der nu også får nyt kontor. Første september får N.B. Ferdinandsen også kontor i Skagen, så endnu et hjørne af Danmark dækkes.  

Jan Ferdinandsen fortæller, at arbejdet har bestået i at tage både i kommission og gøre sagen klar til systemet.  

– Mit liv, efter jeg holdt som borgmester, har fortrinsvis været som sagsbehandler. Det er meget spændende, siger han og nævner, at han for eksempel tager til en kunde i Büsum i Nordtyskland den ene dag og til en kunde på Færøerne kort efter.  

De små forsvinder 

I 43 år var Jan Ferdinandsen engageret i politik. Et stort og krævende embede, som han nu – efter at have forladt det – kan se tog rigtig meget tid.  

– Men man bliver langsomt grebet af det, konstaterer han.  

Politik er interessant, og det handler også om fiskeri. N.B. Ferdinandsen har været en del af den udvikling, der er sket på fiskeriområdet.  

– På rigtig mange pladser i de indre farvande er fiskerne tvunget til at holde op. Man kommer til et vist eksistensniveau. Så kan man ikke leve af det længere, og så indhenter alderen én, og mange gange vil deres børn ikke tage over. De år, der er gået, har der været en enorm afvikling af både fra fem tons og op til 20 tons, siger Jan Ferdinandsen og nævner, at bådene er solgt som lyst- og fritidsfartøjer, mens BT og kW er solgt til den øvrige del af flåden.  

– Der skal bruges mange små både til nybygninger. Det er en udvikling, der er svær at stå imod, siger han og indrømmer, at de små havne og deres aktiviteter er med til at styrke miljøet og turismen.  

– De forsvinder. Det bliver et andet samfund, der kommer ud af det.  

Mens bagsiden af fiskeriet er færre små havne, så har det dog aldrig før gået så godt i fiskeriet som nu, konstaterer Jan Ferdinandsen.  

– Og der vil jeg rose pengeinstitutterne, der arbejder med fiskeriet. De har været villige til at låne penge ud til fiskerne. Fiskeri i dag er en moderne virksomhed, hvor der bliver lavet driftskalkuler, og der må laves forklaringer på investeringernes afkast. Og når man kan det, så er bankerne generelt meget positive overfor fiskerierhvervet. Så er renten ganske fornuftig, siger skibsmægleren.   

I skyggen af Brexit 

Især er investeringerne i lyset af Brexit agtværdige. For selvom Brexit skygger, så er der vilje til at investere. Og her løfter Jan Ferdinandsen pegefingeren overfor politikerne på Christiansborg.  

– De skal passe på med at detailstyre fiskeriet helt ned i detaljer. For dem, der er bedst til at styre fiskeriet, er fiskerne selv. Selvfølgelig under rådgivning fra biologerne. Det er at blande sig i et frit erhverv. Det er ikke rimeligt, siger han og peger på, at investering i et fiskeri og fartøj på mange måder kan sammenlignes med investering i en fabrik. 

– Der er så mange facetter. Der er investering på langt sigt. Der er driftsmæssige forhold og fiskerimæssige forhold. Der er rigtig mange facetter for, om man vil investere i det her. Man skal være klar over, at hvis man skal ned og detailstyre det her, så ødelægger man det for alt for mange fiskere, lyder det.  

– Det er meget farligt, det man vil styre fra Christiansborg. Man risikerer, at en dygtig fisker og mange af dem med initiativ går over i andre erhverv. Det er politikerne, der har sovet i timen, siger Jan Ferdinandsen.  

Hvis man derimod vil styrke de lokale samfund, så er køreplanen en helt anden.  

– Så skal de styrkes til gavn for turismen. De skal subsidieres, siger han og peger på, at for eksempel en skattefritagelse for de første 100.000 kroners indtjening for de små kunne lette den administrative byrde.  

Tror på fremtiden 

Selvom det er opad bakke på nogen områder, så er Jan Ferdinandsen fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden.  

– Fiskeriet skal nok bestå. Danmark ligger fiskerimæssigt godt placeret, og vand løber nu engang der hen, hvor vand vil løbe. Hvis vi stadig har fisken, så vil de gode kræfter fortsat finde ud at komme derhen, hvor de skal være, siger Jan Ferdinandsen.  

Og det betyder også, at der vil være ”mange kilometer” i N.B. Ferdinandsen endnu.  

– Andreas vil formentlig købe mine aktier, og dermed være endnu en generation i firmaet, siger Jan Ferdinandsen.  

Fisker  

Det er ikke kun Benn, der får tid til at fiske. Jollen ”Ulle”, der er opkaldt efter barnebarnet, står klar i havnen i Gilleleje til en tur på havet.  

– Jeg fisker med en 22-fods Nysted jolle. Den sætter jeg garn med. Jeg har ikke så meget tid til at fiske. Men når jeg skal fiske, så tager jeg mig tid til, siger Jan Ferdinandsen, der ikke fejrer fødselsdagen den 18. juli med et stort arrangement. Den fejres med den nærmeste familie. 

 Af René Dandanell 

 

Fakta om N.B. Ferdinandsen & sønner A/S

Firmaet er etableret i 1943.

Der er ni medarbejdere. Jan Ferdinandsen, Benn Ferdinandsen, Andreas Ferdinansen, Lotte Ferdinandsen samt kontorpersonalet: Susanne Ørslev, Anne Mickelborg, Julie Kyhl, Maria Lundbak. Derudover er Frantzs Thunberg, Bornholms Forvaltning, tilknyttet gennem en aftale.

Firmaet forestår:

  • Formidling af køb og salg af fartøjer, specialet er fiskefartøjer
  • Handel med BT og kW
  • Handel med fiskerettigheder; FKA, IOK, MAFF og ØF  En handel kan beskrives som et patchwork-tæppe, hvor én handel måske er forudsætningen for at flere handler kan gå igennem. Der er over 40 punkter, der skal gåes igennem. Og markedet i Danmark består af 500-600 trawlere og 1.000 garnfartøjer.
  • Handlerne sker i samarbejde med revisorer, banker, advokater.  

Jan Ferdinandsen har eget fartøj liggende i Gilleleje Havn. Arkivfoto: René Dandanell.

About Rene Dandanell

Redaktør Fiskeritidende | Tlf. 76 10 96 60 | Mobil 24 41 69 30