Home / Fiskebranchen / Frysevarer skal booste salget af fisk

Frysevarer skal booste salget af fisk

Fisk på frost er vejen frem. Det mener de hos supermarkedskæden Coop, som nu satser benhårdt på at få forbrugerne til at købe fisk af den frosne slags:

– Vi tror, at frossen fisk og skaldyr kan være den nye juvel. Frostvarerne sælger allerede mere end de ferske. Tænk, hvis vi gav denne kategori samme opmærksomhed, som vi har givet fersk fisk, siger Geir Inge Stokke, der er direktør i Coop Norge.

For det skal ikke bare være fiskepinde og dobbeltfrosset fisk. For at fange de kræsne forbrugere skal frostkategorien udvikles, så den møder deres behov. Det skal være let at tilberede, bæredygtigt, af høj kvalitet og helst også billigt.

Fersk fejler
Dermed håber Coop, at der kommer fut i fiskesalget, for indtil nu har det ikke været tilfældet.

– Selv om både vi og konkurrenter har fokuseret meget på fisk og skaldyr, så er det ikke lykkes at øge salget. Det er vi skuffet over. Når man tænker på, at sundhed er trendy, burde vi have solgt mere, siger Geir Inge Stokke:

Han peger på prisstigninger som årsagen, men vigtigst af alt, så har man ikke forstået at dyrke markedet. Fokus har været den ferske fisk, som udgør 25 procent af markedet, selvom frossen og bearbejdet fisk fylder langt mere og har et stort potentiale.

Stort potentiale
For eksempel holder den frosne fisk længere. Hvor fersk fisk ofte bliver udfordret på sin holdbarhed, er frysevaren et mindre skrøbeligt produkt. Også spildet er mindre, den er let at tilberede og fås i mange udgaver, og det giver Coop håb for fremtiden:

– Tilgængelighed og udvalg er meget vigtigt. Bare se på, hvad der sker rundt i alle andre kategorier i butikkerne. Der sker noget hele tiden. Vi skal tilbyde produkter, som forbrugerne kan lave hurtigt og enkelt derhjemme. Vi skal inspirere og bidrage til madglæde.

 

About Line Dalgaard Jensen