DR-korrespondent på afveje: Intet er tilfældigt i storpolitiske magtkampe

Den historiske beslutning om at rejse en voldgiftssag mod Storbritannien om tobis-forbuddet kom efter et massivt dansk pres, skriver Amanda Heitmann

Jeg var ved at falde ned af kontorstolen i Bruxelles, da jeg læste en lynanalyse af DR’s Storbritannien-korrespondent, Tinne Hjersing Knudsen. Hun skrev, at danske fiskere ”ved et tilfælde” er blevet affyringsrampe for EU’s historiske beslutning om at anlægge sag mod briterne efter brud på Brexit-aftalen. Som en rådgiver, der har været dybt involveret i processen, kan jeg afsløre, at der intet ”tilfældigt” er ved, at det nu er en dansk fiskerisag, der danner præcedens for brud på handelsaftalen mellem EU og Storbritannien. Tværtimod.

Man kan måske godt forstå, at EU’s beslutning om at anlægge sag mod briterne kan synes som en tilfældighed ved første øjekast. Men er man – som DR’s Storbritannien-korrespondent, der har fulgt vores arbejde løbende – stadig ikke klar over, hvad storpolitiske beslutninger af den kaliber kræver af benarbejde? Ellers så lad mig lige slå det fast:

Allerede tilbage i december 2023 var minister Jacob Jensen og næstformand i EU’s fiskeriudvalg Asger Christensen i pressen med et fælles indlæg for at gøre opmærksom på, at briterne overvejede et forbud mod tobisfiskeri i deres farvand, som ville ramme danske fiskere urimelig hårdt. Der har siden da været sendt officielle breve både til Storbritanniens fiskeriminister og EU’s fiskerikommissær. Man er lykkedes med at få sagen rejst i EU’s fiskeriudvalg, på flere rådsmøder og interne møder med EU’s forhandlerhold, kommissæren – ja, sågar Kommissionsformanden blev involveret på dansk initiativ.

Der er derfor ingen tvivl om, at EU’s historiske beslutning om at gå i rette med Storbritannien kommer efter et massivt dansk pres fra flere sider. En beslutning af den kaliber kommer ikke af sig selv.

Det bliver fuldstændig afgørende for mange danske fiskeres skæbne, hvordan den officielle hørings-proces i Tobis-voldgiftssagen ender i denne uge. Vi følger i spænding domsafsigelsen i Haag, og krydser fingre for, at mange gode menneskers indsats for, at EU for første gang i historien har aktiveret Brexit-aftalens voldgiftssagsprocedure, vil give pote. Det fortjener de danske fiskere, som har været udsat for tyveri ved højlys dag.

Nordsøen Forskerpark overtager alle aktiviteter i Europas største prøvetank

Det sker bl.a. for at sikre et endnu stærkere fundament for test- og udviklingsfaciliteter, som bidrager til udvikling i den blå industri

Nordsøen Forskerpark overtager alle aktiviteter i Europas største prøvetank

Det sker bl.a. for at sikre et endnu stærkere fundament for test- og udviklingsfaciliteter, som...