Havneudvidelse giver mere trafik

Udvidelsen af Hanstholm Havn er nu så langt, og vanddybden er øget, så selv de største trawlere med fuld last ikke har problemer med at lægge til kaj
af Claus Kirkegaard
26 sep 2019

De er kommet langt med udvidelsen af Hanstholm Havn. Så langt at nogle af de største trawlere nu ikke har problemer med at benytte havnen - selv med fyldt last.

Onsdag i indeværende uge var det således HG 62, der ankom til havnen med 2500 tons brisling til FF Skagen i Hanstholm. 

Den 78 meter lange blå trawler benytter nu Hanstholm mest mulig som lossehavn. Men sådan har det ikke været hele tiden, skriver Thisted Posten.

Skipper Gunnar Nolsø fortæller til Thisted Posten, at de over årene har sejlet mange tusinde tons industrifisk forbi Hanstholm og i stedet har losset i Hirtshals eller Skagen.

- Hanstholm Havn var simpelthen blevet for risikabel og utryg at anløbe med et stort skib, når vinden var omkring de 20 sekundmeter. Men det er ændret til det meget bedre nu, siger Gunnar Nolsø.

Det mærker den færøske skipper færøske skipper tydeligt.

- Jeg har sejlet på Hanstholm i 13 år - i al slags vejr. Først med den tidligere Beinur og nu med den meget større nye Beinur. Jeg har oplevet flere gange i dårligt vejr, at det tungtlastede skib hamrede ned i bunden, så hele skibet rystede. Så står hjertet stille et øjeblik. For man tænker jo om det går, og om skibet har taget skade. Man kan jo få en fatal rorskade og miste styreevnen. Men det er der nu ændret radikalt på. Nu anløber vi havnen fra øst - ind bag den nye vestmole, og straks er man beskyttet. Tidligere vendte indsejlingen ud i nord. Sammen med kombinationen af tværgående strøm og hård vind, var det før meget mere utrygt at sejle ind mellem molerne, siger han.

De har fisket brisling i den sydlige del af Nordsøen, og så ligger Hanstholm mere hensigtsmæssigt end Hirtshals og Skagen.

- Som denne gang, hvor vi har fisket fire dage i den sydlige Nordsø. Ved at losse i Hanstholm, i stedet for at sejle til Skagen, sparer vi 3/4 døgn. Det betyder rigtigt meget på bundlinjen, hvis man kan spare de ekstra 160 sømil, brændstof og tid på mange rejser, lyder det fra den færøske skipper.

 

Læs mere om:

Flere Nyheder

email-action-add

Få de seneste nyheder fra Fiskeri Tidende direkte i din indbakke

Tilmeld Nyhedsbrev