BOS Power har firedoblet omsætningen

Den grønne omstilling stiller helt andre krav til motorleverandører end for bare få år siden

For to år siden blev den danske motorforhandler Holm Technoscan en del af den nordiske koncern Bertel O. Steen Power Solution (BOS Power).

Dengang var der cirka 20 medarbejdere ansat i den Glostrup-baserede virksomhed, og de beskæftigede sig hovedsageligt med salg og servicering af MTU-motorer til den maritime sektor.

Sådan er det ikke længere.

For nok er virksomheden stadig leveringsdygtig i MTU-motorer, men det er slut med først og fremmest at have fokus på salg og servicering af dieseldrevne motorer.

Komplekse løsninger

I dag er fokus hos BOS Power i langt højere grad på levering af komplekse energiløsninger til kunder indenfor en lang række brancher både til vands og på land, og gennem opkøb og organisk vækst har BOS Power på få år firedoblet sin omsætning fra cirka 200 millioner norske kroner til cirka 800 millioner norske kroner.

– Vi har været igennem en meget stor transformation af virksomheden, og det gælder også for vores afdeling i Danmark. At være MTU-leverandør er lidt som at have en isbod. Her ved alle, hvad de skal købe, og her handler det bare om at have den bedste is – mere avanceret er det ikke. Som systemleverandør er det mere kompliceret. Her handler det om at designe projekterne, og man er ofte involveret i dem i lang tid, siger Eirik Nesse, der er direktør for marine propulsion i BOS Power.

– Noget af det, vi har haft succes med, er, at vi er gået fra at være en traditionel motorleverandør til at blive en systemleverandør med de kompetencer, der skal til for at rådgive kunderne i processen, siger han.

Udviklingen hos BOS Power er i høj grad drevet af den grønne omstilling.

Virksomheden leverer blandt andet nødstrømsanlæg til store foretagender som datacentre, sygehuse og shoppingcentre.

Den maritime sektor

Inden for den maritime sektor er fokus i høj grad på at finde alternative løsninger til brændstofmotorer. 

Eirik Nesse konstaterer i den forbindelse, at der er stor forskel på, hvor nemt det er at omstille fartøjer, alt efter hvad fartøjerne anvendes til.

Fiskeriet er en af de brancher, hvor det langt fra er lige til.

– Det er en stor udfordring at finde de gode løsninger inden for fiskeriet, men på den korte bane ser jeg mange fordele i hybridløsninger, hvor man supplerer den traditionelle dieselmotor med elektricitet. På længere sigttror jeg, at vi kommer til at se et skifte til alternative brændstoffer som fx metanol, siger Eirik Nesse.

– Men der er ingen tvivl om, at de løsninger, man skal omstille til, er nogle løsninger, som er dyrere, end dem man bruger i dag. Derfor er der heller ingen tvivl om, at traditionelle dieselmotorer vil være en del af løsningen mange år endnu, siger han.

Ingen vej udenom

Selv om der ikke er nogen lette løsninger inden for fiskeriet, er der dog næppe nogen tvivl om, at fiskeriet også kommer til at omstille sig mod mere grønne løsninger over de kommende år.

– Fiskeriet er den del af den maritime sektor, hvor der er sket mindst. Det gælder både i Norge og i Danmark. Det vil nok også kræve, at der stilles krav fra politisk side, og at man støtter op om det økonomisk, hvis der for alvor skal ske noget, siger Eirik Nesse.

– Når vi har set et stort skifte fra benzin- og dieselbiler til elbiler i Norge, hænger det i høj grad sammen med, at myndighederne har givet nogle store økonomiske incitamenter til det. Jeg gætter på, at man kommer til at se det samme inden for fiskeriet, siger han. 

Formand for Grenaa Fiskeriforening: – Hvad er grunden til, at der ikke er fisk i de indre farvande?

I Grenaa Fiskeriforening mener formanden ikke, at man kan give trawlfiskerne skylden for at fiskene er forsvundet i de indre farvande

Formand for Grenaa Fiskeriforening: – Hvad er grunden til, at der ikke er fisk i de indre farvande?

I Grenaa Fiskeriforening mener formanden ikke, at man kan give trawlfiskerne skylden for at fiskene...