Et nyt step mod elektrisk fremdrift

En 100 procent elektrisk fremdrevet arbejdsbåd har set dagens lys

Selv om der nok går et stykke tid endnu, før de større danske trawlere kan omstille fremdriften til ren el, så sker der alligevel noget på området hele tiden.

Det seneste eksempel er fra Tuco Marine Group, som har udviklet en 100 procent elektrisk drevet foilende arbejdsbåd på 11 meter.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Det er den danske del af virksomheden, Tuco Marine ApS, der sammen med med Artemis Technologies Ltd som leverandør af elektrisk fremdrivning og foil teknologi, i løbet af de sidste år har udviklet og bygget verdens første fuldt elektrisk foilende 11m arbejdsbåd. Båden har fået navnet ”Pioneer”, og har i denne uge gennemført succesfulde prøvesejladser.

– Vores foilende ProZero demonstrator er en game changer. Ved at tilføje hydrofoil teknologi og dermed høj effektivitet er vi i stand til at overvinde barriererne omkring energi lagring som er det største problem i forhold til at bygge hurtige både, 100 procent elektriske med tilstrækkelig rækkevidde, lyder det fra Jonas Pedersen, adm. direktør for Tuco Marine ApS – ProZero Workboats.

Denne prototype, som er den første af sin slags i den kommercielle arbejdsbådssektor, er det største elektriske foliende fartøj i verden. ”Pioneer” har allerede opnået regulatorisk godkendelse efter at have fået udstedt en UK Loadline Exemption på grundlag af opfyldelse af MCA’s Workboat Code gennem ækvivalens og streng risikovurdering og afdækning, udtaler David Tyler, kommerciel direktør for Artemis Technologies Ltd.

Teknologien er skalerbar i hele ProZero serien af arbejdsbåde fra 7 til 15 meter og tilbyder yderligere operationelle fordele som højere komfort i forhold til både støj og vibrationer og er velegnet til en lang række skibe og applikationer, herunder dem, der anvendes i offshore vindsektoren, persontransport og som patruljebåde

– Vi er svært begejstrede over at være en del af dette projekt med Artemis Technologies. Iain Percy og hans team er med det her produkt på forkant af udviklingen inden for fremdrivningssystemer til professionelle fartøjer. Og vores lette ProZero både er et super godt match til systemet. Vi ser foiling som en stor mulighed, når det drejer sig om at overvinde den helt store barriere for at realisere elektrisk fremdrivning på hurtige fartøjer, nemlig at lagre energi nok ombord. Ved at nedbringe skrogmodstanden med foils, kan den ekstra rækkevidde opnås fremfor at tilføre yderligere vægt og omkostninger med større batterier. Slutter Jonas Pedersen.

 

Bundgarnsfiskere har genudsat tonsvis af stenbidere

Selv om de har begrænset deres fiskeri markant, har bundgarnsfiskere på Djursland måttet genudsætte meget store mængder stenbidere

Bundgarnsfiskere har genudsat tonsvis af stenbidere

Selv om de har begrænset deres fiskeri markant, har bundgarnsfiskere på Djursland måttet genudsætte meget...