Flere sild på frokostbordet

Salget af sild er steget, men det er fortsat svært at få de unge til at spise sild
af Claus Kirkegaard
07 apr 2022

Under de sidste to års corona-pandemi er salget af sild - marineret, karry og dild - steget. Og det er første gang siden 2010, viser en analyse fra Coop, som netmediet Fødevarewatch har kigget nærmere på.

Ifølge tal fra Coop Analyse lå salget af sild i 2019 på indeks 64 set i forhold til 2010, mens det nu ligger i indeks 80.

Corona-pandemien og hjemmearbejde har betydet, at flere har fået frokosten hjemme i stedet for på arbejdspladsen de sidste to år. Det har ifølge Coop skubbet til danskernes frokostvaner.

Det er dog fortsat i langt overvejende grad de midaldrende eller ældre danskere, der putter sild i indkøbskurven. Antallet af danskere på 55 eller ældre, der spiser sild i forhold til yngre danskere på 18-34, er mere end fem gange så højt. 

Så skal silden fortsat være en del af frokostbordet i fremtiden, så skal de unge med om bord.

Læs mere om:

Flere Nyheder