Børn og unge spiser stadig ikke fisk nok

De unge mellem 4 og 19 år mangler stadig at spise mere fisk, før de rammer anbefalingen fra Fødevarestyrelsen.
af Claus Kirkegaard
03 Apr 2019

På trods af, at en undersøgelse fra DTU Food viser, at omkring 4 ud af 5 børn og unge mellem 4 og 19 år herhjemme spiser fisk mindst én gang om ugen, er der stadig ikke tid til at hvile på laurbærene i forhold til anbefalingerne fra Fødevarestyrelsen.

- Det er dejligt at se, at både børn og unge har godt fat i fisken, og at den indgår i både frokosten og i aftensmaden. Men undersøgelsen fra DTU viser også, at der er plads til forbedringer,” siger Lone Marie Eriksen, der er chefkonsulent for fisk & skaldyr i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Ifølge kostrådene bør alle over fire år spise 350 gram fisk om ugen, hvilket svarer til 50 gram fisk dagligt.

Mange spiser fisk, men ikke nok
De danskere, der dagligt spiser fisk, får i gennemsnit mellem 12 og 17 gram fisk i deres daglige kost, hvilket vil sige, at de ligger et sted mellem en fjerdedel og en tredjedel af den anbefalede mængde.

- Vi ser det derfor som vores opgave fortsat at inspirere til at få nem og lækker fisk på menuen, og at samarbejde med leverandørerne og detailhandlen om at kommunikere fisk til forbrugerne hver uge. Så vil fisken også automatisk lande oftere i indkøbskurven,” siger Lone Marie Eriksen.

Fisk og skaldyr giver kroppen de vitaminer og mineraler, den har brug for - et parameter, som andre fødevarer ikke kan levere på.

- Vi har brug for at spise forskellige slags fisk og skaldyr – især af den fede slags – så vi kan få tilstrækkeligt med fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som det kan være svært at få nok af fra andre fødevarer,” siger Puk Maia Ingemann Holm, der er chefkonsulent i afdelingen for ernæring hos Landbrug & Fødevarer.

De sædvanlige gengangere
I forhold til de foretrukne fisketyper, som foretrækkes af børn og unge, er der ikke sket det helt store over de sidste mange år.
Det er stadig salatprodukter, som makrel-, tun- og rejesalat, der kommer på brødet i madpakken, mens aftensmaden toppes af laks og fiskefrikadeller efterfulgt af rødspætte, skrubbe og skaldyr.





Kostanbefalingerne:
Fødevarestyrelsens kostråd er beregnet ud fra en daglig kost på 10 MJ. Børn, der spiser mindre end 10 MJ på en dag, skal derfor proportionelt spise mindre fisk for at leve op til fiskeanbefalingen. Gravide og de 3-14-årige bør undgå at spise de store rovfisk og bør kun spise dåsetun i begrænsede mængder.

Om undersøgelsen
DTU Fødevareinstituttet har undersøgt, hvor mange danske 4-19-årige, der spiser fisk og hvor mange, der spiser nok til, at deres kost lever op til fiskeanbefalingen. I undersøgelsen er brugt tal fra de seneste tre nationale undersøgelser af danskernes kost og fysiske aktivitet, hvor i alt 3.256 deltagere i aldersgruppen har registreret alt, hvad de har spist og drukket i løbet af en uge.

Undersøgelsen viser også, at flere spiser fisk til hverdag end i weekenden. Til gengæld er kostens fiskeindhold cirka en halv gang højere, når fisk er på menuen i weekenden. Det gælder både for fiskepålæg og fisk til varm hovedret.

Læs mere om:

Flere Nyheder