Skagenfood henter millionoverskud

Innovation og klassiske dyder sikrer Skagenfood stærkt 2019, som nu boostes af øget nethandel under corona-krisen
15 apr 2020

At danskerne for alvor har taget måltidskasserne til sig, mærker man tydeligt hos Skagenfood, hvor stimen af kunder fortsætter med at vokse. Årsregnskabet for 2019 for den nordjyske leverandør af måltidskasser og fiskepakker viser en øget omsætning på 20% og en solid forbedring af resultatet fra 2018.

Skagenfood omsatte i 2019 for 142 mio. kr., mens resultatet før skat nærmerede sig en fordobling og landede på 4,9 mio. kr. Alene salget af måltidskasser steg med hele 28%, og Skagenfood fortsætter dermed med at vinde andele i et marked med stadig øget konkurrence og nye aktører.

2019 bød på en række nye lanceringer af måltidsløsninger fra Skagenfood. Just Heat Kassen, der med minimum tid i køkkenet sikrer måltider af høj kvalitet, ramte plet hos de travle familier. KlimaKassen, hvis måltider er sammensat, så de overholder Paris-aftalens CO2-anbefalinger, landede særligt godt hos danskere, som ønsker at passe ekstra godt på kloden.

 

Frisk fisk, smagsoplevelser og sund mad

Det mest positive ved 2019 var dog alligevel ifølge direktør og medstifter Betina Kühn, at væksten er skabt uden at gå på kompromis med Skagenfoods grundkoncept.

- For os har det vigtigste været at holde fast i det, Skagenfood handler om. Nemlig frisk fisk, smagsoplevelser og sund mad. Opbakningen fra trofaste, mangeårige kunder og nye, nysgerrige aftagere har været fantastisk, og de har taget virkelig godt imod alle de nye tiltag. Ikke mindst vores fem huskokke, der hver uge skaber variation med nye og spændende opskrifter, siger Betina Kühn.

Fokus har i 2019 i høj grad været på at lytte til kunderne og hele tiden justere indholdet og opskrifterne i Skagenfoods eksisterende måltidskasser, så de bliver hurtigere at tilberede.

 

Ændrede indkøbsvaner sætter fart på 2020

2020 blev indledt med en fortsat tilstrømning af nye kunder, men særligt de seneste uger er efterspørgslen på måltidskasser og fiskepakker vokset betydeligt. Dette skyldes, at flere og flere danskere, som følge af udbruddet af COVID-19, ønsker at klare planlægning af måltid og indkøb hjemmefra uden selv at skulle bevæge sig ned i en butik.

Skagenfood forventer derfor, at virksomhedens positive udvikling fra 2019 fortsætter. Sidste år investerede Skagenfood kraftigt i forbedring af de teknologiske løsninger, herunder opgradering af hjemmeside og app, ligesom indsatsen på sociale medier og det community, der er skabt omkring Skagenfood, blev kraftigt opprioriteret for bedre at kunne hjælpe og imødekomme kunderne.

I år er fokus på at konsolidere placeringen som en af danskernes foretrukne leverandører af måltidskasser, samtidig med at Skagenfood som en af de få vækstvirksomheder i kølvandet på Corona-udbruddet forsøger at hjælpe samarbejdspartnere og kunder gennem krisen.

- Vores forretning har altid været baseret på indkøb fra lokalområdets mindre kuttere og fra nordjyske auktioner i Strandby, Skagen og Hirtshals. Vi fortsætter med at købe lokalt og med at handle med mangeårige leverandører – ikke bare af fisk og skaldyr, men også i forhold til vores grønt, kød, mejeri og kolonial. Det gør vi for at sikre, at vores kunder trygt og sikkert kan handle måltidskasser med gode råvarer hjemmefra, mens vi sammen med leverandører og andre samarbejdspartnere navigerer i det ukendte farvand, vi alle befinder os i lige nu, udtaler Peter Bagge-Nielsen, medstifter af Skagenfood.

Flere Nyheder