Små lavtflyvende satelitter skal øge den maritime sikkerhed

Danske Sternula skal lede nyt dansk partnerskab om maritimt Internet-of-Things
16 jun 2020

Små lavtflyvende satellitter skal sørge for, at skibe i vanskelige farvande får bedre kommunikation ombord. Det skal spare skibene mange kilometers sejlads og øge sikkerheden for besætningen.

Sådan lyder beskrivelsen af det nye forskningsprojekt MARIOT (Maritime Internet-of-Things), der ledes af Sternula i Aalborg. 

Projektet skal demonstrere, at små satellitter i lav højde kan levere en billig data-forbindelse til maritime sikkerheds- og navigations-tjenester også i vanskelige farvande.

 

Fra arktisk til danske farvande

I første omgang vil MARIOT have fokus på arktiske behov, fordi udtyndingen af havisen omkring Nordpolen åbner for nye skibsruter, der kan spare skibene for mange tusinde kilometers sejlads i forhold til de traditionelle interkontinentale ruter.

Næste skridt vil være almindelige sikkerheds- og navigations-tjenester som f.eks. farvandsefterretninger og kystovervågning, mens systemet også på langt sigt vil kunne benyttes til forskellige industrielle tjenester, herunder løbende overvågning af skibsmotorer og kritisk udstyr ombord.

Sternula

Sternula tilbyder global VDE-SAT-connectivity til maritime myndigheder og den maritime industri igennem vores egen flåde af mikro-satelitter, der vil komme i drift fra 2022. I Sternula er vi stolte af at medvirke til øget sikkerhed til søs og at hjælpe rederier med at reducere omkostninger og forurening.

2. generation af AIS

Projektet baserer sig på det nye VHF Data Exchange System (VDES). Der er 2. generation af AIS- standarden. AIS er små beskeder, der sendes igennem skibets VHF-antenne, og det bruges i dag af mere end 200.000 skibe til at dele data som position, kurs og fart mellem skibe og kystradio-stationer. AIS har dog en begrænset rækkevidde på maksimalt 30 sømil.

VDES tilbyder en mere effektiv deling af mange flere typer af data, også via satellit. Projektet udnytter, at der i november 2019 blev tildelt globale radio-frekvenser til satellit-baseret VDES, så man netop nu har muligheden for at etablere den første globale VDES-løsning.

Det er virksomhederne GateHouse, Space Inventor og Satlab, der skal udvikle de tekniske komponenter i projektet, mens Aalborg Universitet vil bidrage med teknologi og viden på baggrund af deres mange opsendelser af såkaldte ”Cubesats”(mini-satellitter) igennem de seneste 20 år. DMI deltager med konkrete tjenester, som pt. er under udvikling, og som i projektet skal tilpasses VDES-teknologien, så den kan modtages ude på skibene. Projektet ledes af den nyligt etablerede satellit-operatør Sternula.

 

Og rigtig sjovt!

- Dette projekt vil hjælpe os med at nå målet om at blive Danmarks første kommercielle satellitoperatør og få en masse nye digitale muligheder ud til den maritime sektor. Vi har udvalgt en række yderst kompetente partnere til at samarbejde med os i de næste tre år. Det bliver meget spændende og forhåbentlig også rigtig sjovt!, siger Lars Moltsen, CEO og en af Sternula’s to stiftere.

MARIOT-projektet støttes af Innovationsfonden med 20 millioner kr. og vil danne grundlag for en betydelig styrkelse af dansk maritim information- og kommunikationsteknologi (IKT) samt rumindustrien. Udover at udvikle den tekniske løsning i form af en satellit og det bagvedliggende netværk, ønsker partnerne at opbygge en generel platform, som andre tjeneste-udbydere kan anvende til deres maritime løsninger. Danmark har i forvejen verdens 5. største handelsflåde og en førende position inden for maritime IKT-løsninger, hvilket udgør gunstige rammer for danske projekter inden for denne industri.

Læs mere om:

Flere Nyheder