Daglivarebutikker øger salget af fersk fisk

[caption id="attachment_9953" align="alignright" width="300"] Danskerne køber i højere grad fersk fisk ind til aftensmaden[/caption] Fiskebranchen
10 Jun 2015

[caption id="attachment_9953" align="alignright" width="300"]Italiensk_for_begyndere Danskerne køber i højere grad fersk fisk ind til aftensmaden[/caption]

Fiskebranchen melder nu om et stadigt stigende salg af fersk fisk gennem dagligvarekæderne. Det er et mønster, der også kendes fra Norge, og det hænger ifølge Fiskebranchen bl.a. sammen med, at flere danskere først træffer beslutningen om aftensmaden, når de kommer til slutningen af dagen.

- På det tidspunkt er det svært at nå at tø frossen fisk op. Derfor vælger danskerne i stigende grad at købe fersk fisk, som kan tilberedes på kort tid – og så smager det jo også meget bedre end frossen fisk, forklarer projektkoordinator i Fiskebranchen, Lone Marie Eriksen.

De seneste tal viser, at dagligvarekæderne i 2014 øgede deres salg af fersk fisk med 49 tons sammenlignet med 2013. Omsat i kroner og ører er salget gået op med 73 mio. kroner fra 2013 til 2014. Samtidig viser tal fra Fiskebranchen, at dagligvarekæderne sælger mindre frossen fisk, konserves og færdigretter af fisk.

- Det er tydeligt, at forbrugerne i højere grad lægger deres indkøb af fisk i dagligvarekæderne, men også at det kun er salget af fersk fisk, der går frem, konstaterer Lone Marie Eriksen.

Læs mere i Fiskeri Tidende der udkommer lørdag den 13. juni 

 

 

Flere Nyheder