Ensilagetanke skal sikre en bedre udnyttelse af råvaren

[caption id="attachment_7425" align="aligncenter" width="620"] RI 468 Juli-Ane[/caption]I forbindelse med en forlængelse af fartøjet RI 468 Juli-Ane h
03 maj 2016

[caption id="attachment_7425" align="aligncenter" width="620"]RI 468 Hvide Sande april 2013 (3)[1] RI 468 Juli-Ane[/caption]I forbindelse med en forlængelse af fartøjet RI 468 Juli-Ane har skipper Verner Møller valgt at få installeret ensilagetanke om bord, mens fartøjet alligevel ligger stille i flere uger. Investeringen er et forsøg på at udnytte fisken bedst muligt, især i forbindelse med reglerne om discard forbuddet. Og så selvfølgelig for at tjene flere penge.

- Vi laver det her for at udnytte fisken bedst muligt, samtidig med at vi håber på at tjene nogle flere penge. Før smed vi jo bare det ud, som vi ikke kunne bruge. Håbet er, at det kan give omkring 400.000 til 500.000 kroner mere om året, og det er da bedre end ingenting, siger Verner Møller til Fiskeri Tidende, og forklarer videre, hvad de har tænkt at fylde i ensilagetankene.

- Ud over det indlysende med indvolde, kan det også være en fisk som tærben. Nogle gange kan vi fylde ensilagetankene med tærber på en uge, mens det kan gå lidt længere tid, hvis det kun er indvolde. Men det betyder heldigvis ikke noget for ensilagen, om der går en, to eller tre uger, før tankene er fyldt, siger Verner Møller.

NaturErhvervstyrelsen kræver, at der opsættes kamera på dækket, så det kan dokumenteres, hvad der ryger i ensilagetanken. Men det er ikke noget problem for RI 468 Juli-Ane.

- Vi er allerede med i kameraforsøg og har dermed kameraer oppe på dækket. Så vi må godt smide vores discard i ensilagetanken, forklarer Verner Møller.

Norsk aftale
Verner Møller har fået en aftale med det norske firma Hordafor, som producerer foderingredienser og har en dansk afdeling i Aabybro.

- De har snakket om, at de vil sætte en tank op på Triplenine her i Hvide Sande, som vi kan pumpe ensilagen over i. Så kan vi ringe efter dem, når den er fuld, hvorefter de kommer med en tankbil og henter det. I Norge bruger de fiskeaffald fra lakseopdræt, men de er på udkig efter andet end laks, for man må ikke fodre laks med laks, siger Verner Møller.

Automatisk og sikkert
RI 468 Juli-Ane får installeret to ensilagetanke med en samlet kapacitet på 16 tons. Tankene bliver tilført myresyre, så fiskeaffaldet hurtigere nedbrydes og omdannes til dyrefoder. Myresyre er dog hårdt ved materialet.

- Det hele er mere kompliceret, end jeg havde regnet med på forhånd. Materialet skal kunne holde til myresyre, så alt skal fremstilles i syrefast rustfrit stål. Derudover skal det hele gerne foregå så automatisk som muligt, når fartøjet er på havet igen. Derfor har vi haft Fiskeriets Arbejdsmiljøråd inde og hjælpe, så det bliver så sikkert som muligt. Det er så meningen, at det hele skal indarbejdes i vores arbejdspladsvurdering, siger Verner Møller.

SE OGSÅ: Ensilageproduktion skal skabe merværdi

Flere Nyheder