Fartøjet skal stadig sælges

Selv om Ministerrådet i EU endte med ikke at fjerne helt op mod 90 procent af torskekvoten i den vestlige Østersø i 2017, så betyder beslutningen om a
15 Oct 2016

Selv om Ministerrådet i EU endte med ikke at fjerne helt op mod 90 procent af torskekvoten i den vestlige Østersø i 2017, så betyder beslutningen om at tage 56 procent af kvoten fra fiskerne, at de stadigvæk har store problemer med at få økonomien til at hænge sammen fra nytår.

Det gælder således for Hans Henrik Theodorsen, der ejer fartøjet ND 153 Line-Charlotte og fisker fra Klintholm på Sydsjælland. Han er fortsat tvunget til at sælge både fartøj og fiskeandele.

- For mig har det ingen betydning, om de skærer 88 procent eller 56 procent. Jeg skal stadig have mit fartøj sat til salg. For det kan jo ikke lade sig gøre at drive en forretning mere på den måde, siger han til Fiskeri Tidende og tilføjer:

- Tænk på, hvis EU kom og fortalte landmanden, at de ville skære 56 procent af hans jord væk næste år. Mit forretningsgrundlag er væk. De to seneste år har de skåret 20 procent hvert år, og i år bliver det så 56 procent, så mine kvoter er efterhånden ikke mange penge værd, siger Hans Henrik Theodorsen til Fiskeri Tidende.

Hans eneste håb for fremtiden er, hvis der kommer en økonomisk kompensation som følge af det voldsomme kvotetab, som han og de andre Østersøfiskere får i 2017. Men han understreger, at det kommer til at afhænge af, hvordan kompensationen bliver skruet sammen.

- Det skal i hvert fald være en kompensation, der kan mærkes. Hvis man giver min virksomhed 200.000 kr. det næste år, så er der ingen mening i at beholde fartøjet. Jeg har to ansatte, som skal have løn, ellers finder de jo hyre et andet sted. Og så vil jeg stå og mangle deres arbejdskraft, når eller hvis vi skal ud og fiske igen, siger Hans Henrik Theodorsen.

 

 

Flere Nyheder