Fem skibsskrog med en totalvægt på 5.428 tons bestilt i Polen

  [caption id="attachment_14813" align="aligncenter" width="620"] HM 379 Lingbank er nu sat i ordre i Polen.[/caption] Karstensens Skibsvær
08 Nov 2016

 

[caption id="attachment_14813" align="aligncenter" width="620"]HM 379 Lingbank er nu sat i ordre i Polen. HM 379 Lingbank er nu sat i ordre i Polen.[/caption]

Karstensens Skibsværft i Skagen har ordrebogen godt fyldt op, og det smitter nu af på det polske værft, Nauta Shiprepair Yard i Gdansk. Værftet har netop fået en ordre på fem nybygninger, hvor skroget produceres i Polen for at blive slæbt til Skagen til videre aptering.

Der er tale om fiskefartøjer af en længde mellem 50 og 82 meter. I alt er den samlede vægt på de fem skibskrog på 5.428 tons. Størst er den 82 meter lange nybygning Serene med 1959 tons i skrogvægt. Dernæst Rav på 78 meter og 1395 tons. Nummer tre er Clipperton på 826 tons og en længde på 63 meter, mens Lingbank, der skal til Hanstholm, vejer 678 tons. Endelig er Girl Stephanie til et irsk rederi mindst med en vægt på 570 tons. Fartøjernes dødvægt bliver dog noget større, når Karstensens er færdig med apteringen.

 

HM 379 Lingbank er det korteste af skrogene på 49,95 meter langt, og det er den  sidste i rækken af skrogene som skal leveres. Karstensens Skibsværft skal ifølge aftalen aflevere skibet til sine nye ejere i januar 2019. Dimensionerne på Lingbank bliver 49,95 meter i længden og 13,20 meter i bredden.

Det er Nauta Shiprepair Yards nybygningsafdeling, der har fået ordren. Og det er ikke nyt samarbejde. Således har Karstensens Skibsværft 17 skibsskrog i ordre, og de syv af dem er afleveret indenfor kort tid, skriver værftet i en pressemeddelelse.

To af de fem skibsskrog skal leveres fra Polen i 2017, så Karstensens kan stå for den endelige aptering og indretning af skibet til levering i 2018.

Læs videre under billedet

[caption id="attachment_14815" align="aligncenter" width="620"]Clipperton skal til Sverige. Clipperton skal til Sverige.[/caption]

Udover den danske trawler, så er der også tale om levering af skrog til nybygning nummer 438 til Sverige, Clipperton på 63 meter i længden. Nybygning nummer 440 er en pelagisk trawler til et irsk rederi. Fartøjet får navnet ”Girl Stephanie”. Nybygning nummer 441 er Serene, der skal til Shetlandsøerne i Skotland, og endelig er der tale om nybygning nummer 443 Rav, som der blev skrevet kontrakt på leveringen af i august måned i forbindelse med NorFishing i Trondheim.

 

 

Flere Nyheder