Fiskefartøjet skal måske lande levende fisk i fremtiden

I Norge er der et kapløb igang med at bygge fiskefartøjer, der kan lande levende fisk. Fiskeriet efter fisk, der skal landes levende, er i opadgående
28 apr 2016

I Norge er der et kapløb igang med at bygge fiskefartøjer, der kan lande levende fisk. Fiskeriet efter fisk, der skal landes levende, er i opadgående kurs, og det kunne også være interessant for dansk fiskeri, lød det fra Terje Engø, journalist ved Kystmagasinet, på seminaret i Skagen.

- Dansk fiskeri har gode muligheder for at kunne lande levende fisk, og så kan den svømme i dagevis indtil den skal sælges, lød det fra ham.

I Norge er der ved at blive skabt en ganske god forretning på salg af levende fisk, der er landet af fiskefartøjerne. Så måske skal fremtidens fiskefartøj være indrettet til kunne lande fisken levende.

Han fortalte om, at det norske fiskefartøj Asbjørn Selsbane både kan fryse fisken med pladefryser, have fisken i tanke eller levere den levende.

Et andet spørgsmål, som Søren Hyllen stillede var, om et fiskefartøj skal kunne løse flere opgaver end blot fiskeri. Der er nemlig fartøjer i havnen i Thyborøn, der ligger stille måske op til halvdelen af året, som kunne anvendes til andre formål, for eksempel forskning, vagtskibe eller andet. Så spørgsmålet er om et nyt fiskefartøj skal bygges som et såkaldt ”multipurpose vessel”.

https://youtu.be/eGYPUbMOcqc

Dobbeltpropeller?

Og hvorfor skal der ikke være dobbeltskruer på fiskefartøjer, lød det fra Mogens Christensen, Hundested Propeller. Han påpegede, at det giver langt bedre brændstoføkonomi, og pegede på at eksempelvis supply- og slæbebåde altid har to propeller.

- Hvorfor bliver man ved med at bygge de store trawlere med kun én skrue, selvom alle teorier siger det er bedre med dobbeltskrue, spurgte Mogens Christensen.

Det enkle svar fra værftet var, at de leverer hvad kunderne ønsker, og de ønsker kun én propel.

 

Flere Nyheder