Karstensen skal bygge ny rejetrawler

[caption id="attachment_19134" align="aligncenter" width="620"] Rederiet S 107 Skagerrak har bestilt en nybygning hos Karstensens Skibsværft. Bag rede
26 Nov 2018

[caption id="attachment_19134" align="aligncenter" width="620"] Rederiet S 107 Skagerrak har bestilt en nybygning hos Karstensens Skibsværft. Bag rederiet står S 107 Ulla Lindblad og S 430 Well-Bank. Grafik: Vestværftet.[/caption]

Rederiselskabet S 107 Skagerrak Aps har bestilt en ny 28,05 meter rejetrawler hos Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Rederiselskabet er blevet til som en fusion mellem ejerne bag S 107 Ulla Lindblad og S 430 Well-Bank, som et led i et løbende generationsskifte.

I dag er S 107 Ulla Lindblad ejet af Lars Mose, og S 430 Well-Bank af Jens Chr. Bang Andersen og Thomas Kristiansen. På sigt med fusionen vil Lars Mose overlade rederiet til de to ejere af Well-Bank i et et løbende generationsskifte.

Lars Mose har drevet rejefiskeri i mange år med det nuværende fartøj, hvorimod Jens Chr Bang Andersen og Thomas Kristiansen primært har drevet hummer- og industrifiskeri.

At ordren kommer nu skyldes, at den usikkerhed der længe har været omkring fiskeriet af rejer i Skagerrak, har været stor. Men med godkendelsen af en ny aftale på området, udmøntet i reguleringsbekendtgørelsen, så har de tre ejere nu følt, at andelen af den kvote, de må eje, har givet en nødvendig finansiel sikkerhed for projektet.

Design

Det er Vestværftet i Hvide Sande, der står bag designet af det nye fartøj, som Karstensens Skibsværft skal bygge. Rederiet og Karstensens Skibsværft er dog blevet optimeret i et tæt samarbejde mellem Rederi og værftet. Den type af aftaler er Karstensens Skibsværft kendt for. Derfor bliver det også et topmoderne rejefartøj med alt det nyeste maskineri, udstyr og udrustning, som rederne har kunnet komme i tanke om. Særligt har det også ligget rederiet på sinde at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen, lyder det i en pressemeddelelse fra Karstensens Skibsværft.

For Karstensens Skibsværft er det en tilbagevenden til et segment, man tidligere har bygget til. I en periode byggede Karstensens Skibsværft en række konsumtrawlere, men de seneste år har det været de pelagiske trawlere, der har fyldt ordrebogen. Men med HM 379 Lingbank i den lidt mindre klasse end de store pelagiske trawlere og med S 107 Skagerrak er værftet nu på banen i alle segmenter.

Med ordren er det nordjyske værft oppe på 14 skibe i ordre til de kommende to år.

Tilfredshed

Rederiet udtrykker i en pressemeddelelse tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Rederi og Værft har igennem mange år arbejdet godt sammen, og det samlede koncept, er af Rederiet, vurderet som både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktivt. Ligeledes har det været Rederiet magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har.

[box type="shadow" ]Fakta om S 107 Skagerrak

Karstensens Skibsværft skal forestå byggeriet. Skroget bygges på Karstensens Shipyard i Polen.

Design: Vestværftet, Hvide Sande

Flere leverandører er valgt på nuværende tidspunkt:

Thyborøn Skibs- og Motor skal levere og installere spil- og hydraulikanlæg

Scanmar skal levere fangstmoniteringsanlæg

I løbet af de kommende uger vælges flere leverandører.

Fartøjets hoveddimensioner:

  • Længde overalt                                                        28,05 m
  • Bredde moulded                                                        8,40 m
  • Dybde shelterdæk                                                     6,40 m

Fartøjet skal leveres i januar 2020.[/box]

 

 

 

 

 

 

 

Flere Nyheder