Karstensens får ny ordre på industrifartøj

[caption id="attachment_13968" align="aligncenter" width="620"] Karstensens Skibsværft skal bygge et nyt fartøj til primært industrifiskeri. GRAFIK: K
08 Jul 2016

[caption id="attachment_13968" align="aligncenter" width="620"]Karstensens Skibsværft skal bygge et nyt fartøj til primært industrifiskeri. GRAFIK: Karstensens. Karstensens Skibsværft skal bygge et nyt fartøj til primært industrifiskeri. GRAFIK: Karstensens.[/caption]

Partrederiet Lingbank har bestilt en ny 49,95 m trawler hos Karstensens Skibsværft A/S. Fartøjet skal leveres Januar 2019, og skal afløse rederiets nuværende fartøj HM 379 Lingbank. Den nye udgave af Lingbank, der iøvrigt er ejernes første nybygning, bliver 49,95 meter lang og 13,20 meter i bredden.

Det er Karstensens Skibsværft, der har stået for designet, og værftet håber med offentliggørelsen af kontrakten, at andre redere indenfor industrifiskeriet får de samme tanker om en nybygning. I designet har der været fokus på effektivitet, enkle arbejdsgange og ikke mindst sikkerhed. Indretning og arrangement er optimeret og skræddersyet til rederiets ønsker og krav.

Det nye fartøj vil blive veludrustet med kraftige wincher, kraner etc. Fremdrivningsanlægget er baseret på en økonomisk hovedmotor fra MAN Diesel & Turbo på 2920 kW. Propelleren vil blive optimeret for maksimal trækkraft til trawlfiskeri og samtidig gode fri sejlads egenskaber.

Det er blandt andet strengere krav til opbevaring og håndtering af industrifisken, der har fået rederiet til at investere i nyt fartøj. For Benny Rasmussen handler det ifølge pressemeddelelsen fra Karstensens Skibsværft også om, at han vil levere et godt stykke værktøj til den næste generation, der er med i partsrederiet.

Bag rederiet står Fiskeskipper Benny Rasmussen og familie. Sønnerne Jens og Jonas Rasmussen er partredere og besætning ombord på HM 379 Lingbank. Sønnerne Jeppe og Johs er tilknyttet rederiets aktiviteter på landsiden. Rederiet har base i Hanstholm.

Kvotegrundlaget for det nye fartøj er en kombination af pelagisk fisk til både industri og konsum. Fartøjet skal drive trawlfiskeri efter arter som sild, tobis og brisling.

 

 

 

 

 

Flere Nyheder