Karstensens får ordre på hidtil længste fartøj

[caption id="attachment_10663" align="aligncenter" width="620"] Den nye Voyager skal bygges i Skagen. Illustration: Salt Ship Design.[/caption] I a
08 Sep 2015

[caption id="attachment_10663" align="aligncenter" width="620"]Nybygning 434 Voyager Karstensens Skibsværft Den nye Voyager skal bygges i Skagen. Illustration: Salt Ship Design.[/caption]

I august 2017 skal Karstensens Skibsværft i Skagen aflevere nybygning nummer 434 til det nordirske rederi, Voyager Fishing Company Ltd. fra Kilkeel. Det er Arnold og Robert McCullough, der ejer rederiet, og der er tale om at udskifte en eksisterende udgave af det kombinerede pelagisk og not-fartøj, Voyager, der blev bygget i 2010.
Det er anden gang indenfor få år, at rederiet bygger i Skagen. I 2010 blev den nuværende udgave af Voyager på 75,6 meter afleveret til rederiet. Den nye udgave bliver 86,40 meter lang, og det er dermed det største fiskefartøj – målt i længde – som Skagensværftet har afleveret.
Det er Nauta Skibsværft i Gdansk, der bygger skroget, mens aptering foregår i Skagen, hvor der påregnes syv-otte måneder til at færdiggøre arbejdet. Det forventes at skroget bliver bugseret til Skagen i januar 2017 fra det polske værft.
Det nye fartøj udrustes med et fremdrivningsanlæg fra MAN Diesel og Turbo. Motoren er en 12V32/44 CR med 7.200 kW, og propellen får en diameter på 4.400 mm i diameter.
Kapacitetsmæssigt bliver der RSW-tanke med en samlet kapacitet på 3.200 kubikmeter. Bruttotons bliver på 4.150 BT.
Det er første gang det norske skibsdesignfirma, Salt Ship Design i Stord, designer et fiskeskib Hidtil har de koncentreret sig om skibsdesign indenfor offshore-branchen, men krisen i den del af det norske erhvervsliv gør, at de nu også arbejder indenfor fiskeri og akvakultur, hvor økonomien i Norge pt. ser fornuftig ud.

Flere Nyheder