L 649 Martine fik stor ombygning

[caption id="attachment_10114" align="alignright" width="267"] L 649 Martine gjort klar til at få et ekstra stykke sat ind på midten Foto Thyborøn Ski
28 Jun 2015

[caption id="attachment_10114" align="alignright" width="267"]l6492 L 649 Martine gjort klar til at få et ekstra stykke sat ind på midten Foto Thyborøn Skibs & Motor[/caption]

Thyborøn Skibs og Motor A/S har i foråret stået for en gennemgribende ombygning af fartøjet L 649 Martine. I første omgang lød opgaven på at forlænge fartøjet, men efterhånden som projektet skred fremad, fandt man i samarbejde med rederen Henning Kjeldsen det hensigtsmæssigt at forbedre fartøjet på en række områder.

- Vi begyndte på opgaven midt i januar, hvor vi skar skibet over og byggede en forlængelse på fire meter i skroget, fortæller Tage Hansen, som er indehaver af Thyborøn Skibs og Motor A/S. Bare seks uger efter var forlængelsen færdiggjort og L 649 Martine kunne igen søsættes, men det betød ikke, at Thyborøn Skibs og Motor A/S var færdig med at arbejde på fartøjet.

[caption id="attachment_10113" align="alignleft" width="267"]l649 5 De nye og større tovtromler klar til brug. Foto Thyborøn Skibs & Motor[/caption]

-Sideløbende med forlængelsen sad Thyborøn trawl binderi  og lavede nyt vod, som er noget større end det grej, som var på skibet oprindeligt, det krævede jo også større tovtromler. Vi skulle derfor også kigge på nye tromler, og der blev bestilt 2 nye tromler type SW 110-110 ved os, siger Tage Hansen. Det nye og større grej på fartøjet gav anledning til at vurdere behovet for motorkraft.

[caption id="attachment_10112" align="alignright" width="267"]l649 3 Den nye motor Catepillar 3508 DITA har 900 hk. Foto Thyborøn Skibs & Motor[/caption]

-Vi diskuterede meget, om der ikke var for lidt motor kraft i skibet til det grej, som var undervejs. Enden blev, at der blev indkøbet ny motor Catepillar 3508 DITA på 900 hk, siger Tage Hansen. Det betød, at skibet igen måtte en tur på land.

-Vi skulle jo på land igen for udskæring af en skibsside for at kunne bytte motoren ud, siger Tage Hansen, der fire uger efter kunne levere et skib, som var helt klar til fiskeri igen.

 

[caption id="attachment_10111" align="alignleft" width="267"]l649 1 L 649 Martine klar til at tage på fiskeri efter ombygningen[/caption]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fakta om ombygningen af L 349 Martine

Motor: Cat 3508 DITA

Gear og Propel: Hundested

Hydraulik: Thyborøn Skibs og Motor A/S

Tovtromler, SW 110-110 3200 meter 54 m/m tov pr tromle - 20 tons træk : Thyborøn Skibs og Motor A/S

 

Hovedentreprise: Thyborøn Skibs og Motor A/S

Elektriker: Thomsen og Winkel

Tømrer: Tømrer Pedersen

Elektronik: Hanstholm Skibs elektronik

Maler: Dan coat

Trawlbinder: Thyborøn Trawlbinderi

Flere Nyheder