Norsk regering vil skære 200 mio. kroner i tilskud til markedsføring

[caption id="attachment_8665" align="alignright" width="302"] Norge vil skære i markedsføringen. Foto: Johan Wildhagen[/caption] Den norske regerin
16 Feb 2015

[caption id="attachment_8665" align="alignright" width="302"]Norge vil skære i markedsføringen. Foto: Johan Wildhagen Norge vil skære i markedsføringen. Foto: Johan Wildhagen[/caption]

Den norske regering lægger op til at skære 200 mio. norske kroner i støtten til ”Sjømatrådet”, der i 2014 fik 500 mio. norske kroner til markedsføring af norsk fisk. Indtægterne kommer via en markedsafgift på eksport, og de mange millioner kroner anvendes på kampagner og markedsføring.

Men nu lægges der op til at sænke markedsafgiften for blandt andet laks, da lakseindustrien hellere vil bruge midlerne på markedsføring af egne mærkevarer.

Det er fiskeriminister Elisabeth Aspaker, der lægger op til nedskæringen. Hun peger overfor NRK opå, at industrien er tjent med en koordineret indsats omkring markedsinformation og fælles markedsføring, men omfanget skal være afpasset med næringens egne behov.

I Sjømatsrådet frygter man, at en reduktion af de økonomiske midler vil ramme den norske fiskeeksport.

- Det er en ordning, der for nylig blev evalueret, og anses for at være god og som beundres internationalt, siger kommunikationsdirektør Geir Bakkevoll, Norsk Sjømatråd til Norsk Telegrambyrå.

Han frygter at positionen på markedet vil blive svækket, da omdømme er noget der hele tiden må kæmpes for.

Sidste år blev der eksporteret norsk fisk for 68,8 milliarder norske kroner, hvilket er en øgning på 12 procent i forhold ti 2013. Eksporten indeholder både salg af vildtfangede og opdrættede fisk.

Flere Nyheder