Ombygning er udtryk for rettidig omhu

[caption id="attachment_11606" align="aligncenter" width="620"] L 237 Dorte Rixen bliver forlænget med 4,5 meter fra 18 til 22,5 meter. Se flere bille
21 Nov 2015

[caption id="attachment_11606" align="aligncenter" width="620"]image6 L 237 Dorte Rixen bliver forlænget med 4,5 meter fra 18 til 22,5 meter. Se flere billeder her GALLERI [/caption]

Først omkring juletid vil garnfartøjet L 237 Dorte Rixen igen være klar til at tage på Nordsøen for at sætte sine garn. Fartøjet blev for cirka tre uger siden hevet på land for at gennemgå en større ombygning. Første skridt har været, at fartøjet er blevet skåret over nøjagtig på midten. Et nyt stykke på 4,5 meter er blevet sat ind, så fartøjet nu måler 22,5 meter mod 18 meter før forlængelsen.

- Ombygningen vi får lavet nu , er egentlig udtryk for det, man kan kalde rettidig omhu, fortæller skipper og ejer af L 237 Dorte Rixen Jens Søndergaard. Det er den kommende landingsforpligtelse, som han vil sikre, at hans fartøj er bedst muligt klar til.

- Det er jo det her discardforbud, der står for døren. Det er vi nød til at forholde os til, selvom vi endnu ikke helt ved hvad det kommer til at indebære, fastslår Jens Søndergaard. Når discardforbuddet bliver en realitet, vil der være brug for mere plads i lasten.

- Vi får mere plads i lasten til opbevaring. Det har været lidt for bøvlet at arbejde med lasten, men nu får vi den optimeret. Det er også nødvendigt, når der kommer et discardforbud, hvor vi skal have plads til mere fisk i lasten, siger Jens Søndergaard der i fremtiden får plads til en del flere kasser om bord efter ombygningen af lasten.

- Vi udvider kapaciteten fra 450 kasser til knap 1000 kasser, fortæller Jens Søndergaard.

Et andet vigtigt nøgleord for Jens Søndergaard i forbindelse med ombygningen er kvalitet.

- Optimering af lasten giver også et kvalitetsløft. Blandt andet får vi mere køling, siger jens Søndergaard. Lasten bliver nu forsynet med køling i både gulvet og i toppen. Samtidig får fartøjet sit egen ismaskine.

- Så kan vi selv producere det is, vi skal bruge. Skal vi have is med fra land, vil vi mange gange sejle med is, vi ikke kommer til at bruge. Det er et komplet anlæg med strømforsyning, forklarer Jens Søndergaard, der også får en maskine om bord, der kan lave saltvand om til ferskvand, så der altid er vand nok til at lave is. Udover en ny generator får fartøjet også monteret en bovpropel.

Det er Thyborøn Skibs og Motor, der har hovedentreprisen på ombygningen, hvor Lemvig Maskin- & Køleteknik leverer det nye køleanlæg. Hele ombygningen forventes at tage mellem 8 og 10 uger i det hele. Ombygningen med forlængelse og optimering af lasten er blot  sidste del af en længerevarende proces.

- Vi fik sat en ny hovedmotor i for tre år siden og en ny skrue sidste år. Det er jo bare sådan, hvis du ikke udvikler – så afvikler du, fastslår Jens Søndergaard

Se galleri med billeder fra forlængelsen her

 

 

Flere Nyheder