Pighvar og slethvar skal give en god sommer

[caption id="attachment_9682" align="aligncenter" width="620"] NF 60 Stine[/caption] Efter et par forsøg lykkes det Fisker Tidende at komme igennem
11 maj 2015

[caption id="attachment_9682" align="aligncenter" width="620"]NF60 NF 60 Stine[/caption]

Efter et par forsøg lykkes det Fisker Tidende at komme igennem til skipper Erik Holger Eriksen om bord på garnfartøjet NF 60 Stine. Der er en god forklaring på, hvorfor han ikke havde tid til at tage telefonen de første gange, den ringede.

- Jeg var lige ved at sætte garn, så jeg kunne ikke tage telefonen i første omgang. Jeg fisker med garn i område 22 og 24, og det er for det meste 2’er torsk, jeg får op. Det er lidt trægt i øjeblikket, men sådan er det jo. Jeg har som sagt lige sat garn, og så har jeg andre garn ude, som jeg skal kigge til, så sådan forløber mit fiskeri, fortæller skipper Erik Holger Eriksen til Fiskeri Tidende.

Han mener, at prisen for torsk ligger på et acceptabelt niveau, selv om han fik bedre priser i vinter.

- På den seneste afregning fik jeg omkring 18 kroner kiloet, så det er da en sådan nogenlunde pris for torsk. I vinter holdt prisen sig godt på torsk, men med konkurrence fra nordmændene er de faldet lidt, siger Erik Holger Eriksen.

Skipper sætter sin lid til, at det bliver en indbringende sommer, hvor der kommer nogle fine og store eksemplarer af både pighvar og slethvar i garnene.

- Det må gerne blive en god sommer med store pighvar og slethvar. Der er prisen også en helt anden end på torsk. På de store slethvar ligger prisen i øjeblikket på lidt mere end 50 kroner kiloet – og det er nogenlunde det samme for pighvar, så det er da noget bedre end torsk, fortæller skipperen.

Fisken lander han i Langø, hvorefter den bliver kørt i lastbil både øst- og vestpå.

- Jeg lander i Langø – til Langø Fiskeeksport. Herfra bliver de fleste kørt til Hvide Sande. Men der er også nogle af dem, der bliver kørt direkte til fiskehandlerne i København.

Flere Nyheder