Pointsystemer giver anledning til spørgsmål

[caption id="attachment_9539" align="aligncenter" width="620"] Forskellige systemer med point og farver hos fiskerikontrollen giver anledning til spør
07 Feb 2016

[caption id="attachment_9539" align="aligncenter" width="620"]Fiskerikontrollen intensiverede indsatsen i 2011 Forskellige systemer med point og farver hos fiskerikontrollen giver anledning til spørgsmål fra fiskerne[/caption]

På Gilleleje Fiskeriforenings generalforsamling forrige lørdag gav flere fiskere udtryk for, at der var stor usikkerhed omkring forskellige systemer ved regelovertrædelser under fiskeri. Det er EU-systemet med strafpoint, og at der sideløbende er et risikobaseret system i den danske kontrol med klassificering af fartøjer i grøn, gul og rød, uden at det ramte fartøjer selv kender farven, der skaber forvirring.

- Systemet med strafpoint, som ligger på fartøjet i tre år, er et EU-system. NaturErhvervstyrelsen kalder det godt nok kun et pointsystem, men i vore øjne er det et strafpointsystem. Det er vel en straf, når nogle ikke kan søge tilskud med strafpoint på fartøjet, redegjorde Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening PO, der også forklarede om systemet den danske kontrol har indført med grøn, gul og rød.

- Den danske kontrol har et risikobaseret system. Hvis du følger den normale linje i fiskeriet er du grøn, men fisker du lidt ud over de normale rammer, hvor du som eksempel ikke lander 5er torsk, så bliver du gul. Man kan tænke sig, at hvis du er grøn, så sejler kontrollen forbi og tager en der er rød i stedet. Det ville være godt, hvis man vidste hvilken farve, man har. Så har man også mulighed for at ændre det. Vi vil gerne have åbnet op for, at fiskerne selv kan se det, sagde Svend-Erik Andersen. Han blev bakket op af formanden for Fiskeriforening Øst.

- Fiskerne efterlyser helt klart, at de kan se, hvor de ligger. Så de kan se om de er grøn, gul eller rød, fastslog Kim Kær Hansen

Flere Nyheder