Rapport: Små fartøjer bliver voldsomt ramt af kvotehug i Østersøen

Samtlige fartøjer med FKA i den vestlige Østersø – og det gælder stort set alle erhvervsfartøjer, der er aktive i området – vil blive ramt, hvis Minis
04 aug 2016

Samtlige fartøjer med FKA i den vestlige Østersø – og det gælder stort set alle erhvervsfartøjer, der er aktive i området – vil blive ramt, hvis Ministerrådet til oktober vedtager de kvotereduktioner, som den biologiske rådgivning lægger op til.

Men især de mindre fartøjer under 15 meter vil blive ekstra hårdt ramt, fordi de ikke vil bære i stand til at flytte farvand og dermed kunne udnytte kvoter i andre områder. Det er den dystre konklusion i en rapport, der er udgivet af IFRO – Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi under Københavns Universitet.

Instituttet har fået til opgave at se på, hvordan et kvotehug på 88 procent – som Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) – i torskekvoten i Område 22-24 i den vestlige del af Østersøen vil påvirke fiskerne og fiskeriet.

Konklusionen er meget klar fra forskerne på IFRO:

”De finansielle konsekvenser må således anses for at være omfattende for fiskerne, der har størstedelen af deres fiskeri i den vestlige Østersø, og medmindre bestandssituationen forbedrer sig betydeligt meget hurtigt, må et stort antal især de mindre fartøjer under 15 meter forventes at forlade fiskeriet i løbet af 2017”.

Det er Miljø- og Fødevareministeriet, der har bedt om analysen, der er lavet på grundlag af de anbefalinger, som ICES kom med i foråret for fiskeriet i Østersøen i 2017. EU-Kommissionen forventes at komme med sit forslag til fiskekvoter enten sidst i august eller begyndelsen af september, hvorefter Ministerrådet på sit møde i oktober vedtager fiskerimulighederne for 2017.

Flere Nyheder