RI 427 Mette Helene har ny motor klar

[caption id="attachment_11903" align="aligncenter" width="620"] På DanFish købte Kurt Adsersen en Cummins K38-M fremdrivningsmotor til RI 427 Mette He
06 dec 2015

[caption id="attachment_11903" align="aligncenter" width="620"]RI 427 Mette Helene (okt 2010) 01 På DanFish købte Kurt Adsersen en Cummins K38-M fremdrivningsmotor til RI 427 Mette Helene hos Granly Diesel[/caption]

Det var mere et udtryk for rettidig omhu, end det var et akut behov, da Kurt Adsersen i forbindelse med DanFish messen i oktober måned købte en ny hovedmotor hos Granly Diesel til det ene af hans fiskefartøjer RI 427 Mette Helene. Den gamle motor i RI 427 Mette Helene kører endnu, og det er planen, at det fortsætter den med i et stykke tid fremover, selvom Kurt Adsersen nu har en ny KTA38 motor fra Cummins klar til at tage over.

- Du kan godt kalde det en form for rettidig omhu, at vi købte en ny motor på messen. Der er normalt 22 ugers leveringstid på sådan en motor, så for ikke at risikere at komme til at ligge stille, hvis der bliver noget i vejen med den gamle, valgte vi at købe den ny motor, fortæller Kurt Adsersen, der ikke har planer om at tage den ny motor i brug inden for den nærmeste fremtid.
- Når vi kommer til foråret, ser vi lige hvor slidt den gamle motor er, og om vi kan trække den et år mere, eller den skal skiftes. Det afgør vi først til foråret, når vi har fået den kigget efter, siger Kurt Adsersen. Et alternativ til købet af den nye motor kunne have været en hovedreparation af den gamle motor, men det er der ikke en økonomisk fordel ved.

Læs også om udskiftningen af motor på HG 300

- En hovedreparation koster omkring 80 procent af hvad en ny motor koster, og da den gamle stadig er kørende, så kan vi også få lidt for den. Så er prisforskellen ikke så stor, konstaterer Kurt Adsersen.

Magen til
Kurt Adsersen ved præcist, hvad det er, han nu har investeret i. Det er nemlig en motor nøjagtig magen til den, der sidder i RI 427 Mette Helene i dag.

[caption id="attachment_11905" align="alignright" width="218"]KTA38_KC_LowRes Cummins K38-M fremdrivningsmotor med 12 cylindre og 1000 hk[/caption]

- Jeg har haft motor fra Cummins i 15 år nu, og den har vi rigtig gode erfaringer med. Den er pålidelig og driftsikker, når den bliver passet med service, og det er vigtigt for os. Der meget sjældent problemer, og det kan hurtigt koste rigtig mange penge, hvis du skal sejle 200 mil hjem på grund af motorproblemer. Så oppetid og service, når du har brug for det, er det vi har meget fokus på. Driftssikkerhed og service er altafgørende, siger Kurt Adsersen, der ikke forventer ret lang liggetid, når den ny motor på et tidspunkt skal installeres.

- Nej, jeg forventer ikke, det tager mere end en uges tid. Da det er en motor helt magen til den gamle, så passer rør sammen, og det gør meget ved montereingen. Der skal skæres et hul i skottet, men det tager ikke lang tid, fastslår Kurt Adsersen, der modsat, når det gælder valg af motorleverandør, ikke har nogen fast installatør, der skal sætte den ny motor i.

- Det må vi se til den tid. Det afhænger også af prisen, siger Kurt Adsersen. KTA38 motoren fra Cummins har 1000 hestekræfter, og det er til den gode side af RI 427 Mette Helenes behov.

- Den er stor nok, idet vi normalt bruger 60 til 70 procent. Den er egentlig konstrueret til 80 procent, men det er rart at have power nok i dårligt vejr, konstaterer Kurt Adsersen.

 

Fakta:

Ny motor til RI 427 Mette Helene

Cummins K38-M fremdrivningsmotor
1000 hk     1800 o/min
IMO Tier II emissions motor
12 cylindre i V formation

 

Se også Hirtshalsfartøj får større trækkraft

 

 

 

 

Flere Nyheder