Verdens første fiskefartøj med rekordmotor

[caption id="attachment_14307" align="aligncenter" width="620"] RAV får ny motortype fra Wärtsila.[/caption] Karstensens Skibsværft bliver de først
13 Sep 2016

[caption id="attachment_14307" align="aligncenter" width="620"]RAV får ny motortype fra Wärtsila. RAV får ny motortype fra Wärtsila.[/caption]

Karstensens Skibsværft bliver de første i verden, der skal montere Wärtsilas nyeste motor af type 31, der er blevet optaget i Guiness Book of records som den mest brændstofeffektive 4-takts motor.

Det er Peter Hepsø Rederi AS i Norge, der underskrev kontrakten på en nybygning i forbindelse med NorFishing i Trondheim, der har valgt motoren. Fremdrivningspakken er nu på plads, og Wärtsila skal levere den komplette pakke, der udover motoren, består af en 2-trins gearkasse, stilbare skruer, dyse, aksel generator og Wärtsilas Propulsion Control System.

Den nye motortrype, der blev præsenteret på DanFish 2015, har sat en ny standard for effektiv udnyttelse af brændstoffet. Og sammen med 2-trins gearkassen forventes et lavt forbrug af brændstof.

Motoren findes i tre forskellige versioner. Diesel, Dual-Fuel (DF) og Spark-Ignited Gas (SG). Dermed er der mulighed for at anvende forskellige former for brændstof ved brug af motoren, lige fra meget let til tung diesel samt en række forskellige typer af gas.

Det bemærkelsesværdige er også, ifølge producenten, at det første eftersyn først er nødvendigt efter 8.000 timers drift. Normalt har marinemotorer et eftersyn efter 2.000 timers drift.

Forsøg på havet med Wärtsila motor 31 sammen med et 2-speeds gear fra Wärtsila viser iøvrigt et forbrug, der er 8 procent lavere. Samtidig er reduktionen af NOx og SOx lavere.

Nybygningen, som skal leveres med Wärtsilas nyeste motor, får navnet RAV ST-4-O,og skal fiske i Nordatlanten, Nordsøen og i norsk område. Den får en længde på 80 meter.

 

Flere Nyheder