Norsk værft bygger hydrogenelektrisk not- og snurrevodsfartøj

Selfa Arctic AS bygger en hydrogenelektrisk not- og snurrevodsbåd til Karlsøy, hvor hydrogen og brændselsceller vil være helt centrale i teknologien.

Foto: Selfa Arctic

Hvordan skal fremtidens fiskefartøjer se ud – og hvad skal de sejle på?

Det er det helt store spørgsmål i disse år. Og hos Selfa Arctic har man et bud. De skal nemlig bygge en ny hydrogenelektrisk not- og snurrevodsbåd til Karlsøy. Fartøjet skal hedde Karoline 2 og forventes færdigt i efteråret 2024.

Det er rederiet Øra i Tromsø Norge, som har været en pioner i brugen af den nye teknologi i fiskeflåden, der har valgt at investere i en ny båd til snurrevods-fiskeriet. Efter otte års vellykket drift af verdens første elektriske fiskefartøj, som var beregnet til garnfiskeriet, tager rederiet nu skridtet videre.

Karoline 2 bliver bygget af Selfa Arctic AS på Rødskjær, på samme model som i 2015, Selfa MAX, dog med tilføjelse af ny teknologi, hvilket gør fartøjet større i både bredde og længde.

Båden får en række tekniske opgraderinger, herunder en fremdriftsmotor på 200 kW, vakuumstøbte sandwichstrukturer, Selfa-Kontroll Ballastsysten og Selfa Dørkvarmeanlæg. Lasterummene bliver specialbyggede til bulkføring og snurrevods-fiskeri.

CO2-afgiften får alvorlige konsekvenser for dansk fiskeri

CO2-afgiften vil simpelthen kvæle dansk fiskeri, siger Svend-Erik Andersen til TV2, der i dag sætter fokus på, hvad CO2-afgiften kommer til at betyde for...

CO2-afgiften får alvorlige konsekvenser for dansk fiskeri

CO2-afgiften vil simpelthen kvæle dansk fiskeri, siger Svend-Erik Andersen til TV2, der i dag sætter...