Tidligere ministre: Metanol er fremtidens brændstofkilde

Kent Kirk og Bendt Bendtsen, der i dag sidder i Nordhavn Power Solutions bestyrelse, opfordrer dansk søfart og industri til at gå grønne veje

Kent Kirk og Bendt Bendtsen er bestemt ikke ukendte navne i dansk politik og erhvervsliv. De mødte hinanden i 1994 i Folketinget, sidenhen har de arbejdet sammen i bestyrelsen hos Esvagt og i dag hos Nordhavn Power Solutions.

I Esvagt var de first movers på vindskibe til at servicere havvindmøller – og i dag vil de være first movers på den grønne omstilling med fokus på metanolløsninger.

– Vores store grønne satsning er metanolløsninger til den danske søfart og industri, og her er vi igen first mover. Der er ingen tvivl om, at metanol kommer til at være en del af fremtiden. Vi har længe fulgt området og følger det meget tæt, og vi ser metanol som næste led i kæden af brændstoffer. På samme måde som vi var med til at drive ESVAGT ind i vindmølle-eventyret, så ligger Nordhavn Power Solutions til at kunne drive det her grønne eventyr, siger Bendt Bendtsen.

Bent Bendtsen og Kent Kirk er ikke i tvivl om, at metanol er fremtidens brændstofkilde.

– I gamle dage snakkede man om ammoniak, men det er besværligt at arbejde med. Jeg ser det ikke som et fremdriftsmiddel i søfart. El er et rigtig fint alternativ, men hvis du skal drive et større skib, så kræver det store batterier, som du jævnligt skal oplade, og det udfordrer rederierne yderligere, siger Kent Kirk.

 

En glidende overgang – og der er nok

Og det behøver ikke være så svært, påpeger de tidligere ministre.

Der findes metanolmotorer – bl.a. En motor fra Scania, som Nordhavn Power Solutions har agentur på – hvor teknikken og mekanikken minder meget om en dieselmotor. Det betyder, at det ikke kræver efteruddannelse til montører og teknikere. Derudover kan motoren kører på 100 procent metanol uden at skulle have et blandingsbrændstof.

Og metanol burde der være nok af. Kent Kirk og Bendt Bendtsen forsikrer, at metanolbrændstoffet er tilgængeligt. De er i dialog med Proman, verdens førende producent af metanol, og Bunker One, distributør af brændstoffet, og de giver en garanti for, at metanol ikke bliver en mangel.

Alt i alt er der altså et stort potentiale.

– Jeg tror, at det bliver en glidende overgang fra diesel til metanol. Det er ikke noget, man kan gøre på en enkelt dag. Vi ser dog, at tiden er inde til at gribe chancen og skubbe til den grønne udvikling, og her kan vi virkelig gøre en forskel, siger Kent Kirk.

 

Løsninger er ikke længere luftkasteller

Så nu skal erhvervslivet bare vågne op.

– Vi kommer med et opråb til de private aktører, men også de kommunale aktører og andre dele af erhvervslivet, der kan aftage vores produkter. Løsningerne findes, det er ikke længere luftkasteller. Vi kan hos Nordhavn Power Solutions levere metanolløsninger til både marine branchen og landindustrien. Metanol ligger foran vores fødder, og nu skal vi bare have erhvervsfolkene med ombord på denne rejse, udtaler Bent Bendtsen, og påpeger, at prisen på CO2-udledning kommer til at stige i de kommende år.

Der er altså en gevinst at hente, og heldigvis er interessen derfor også begyndt at vise sig.

– Vi kan selv mærke, at markedet for metanol er vågnet op, og flere rederier og virksomheder begynder at satse i den retning. Alle, der vil have grøn strøm, kan få det. Det kan være alt fra skibe til byggepladser og festivaler. Vi har en stærk forventning til, at det bliver rigtig stort, siger Kent Kirk.