Home / Fiskebranchen / Læsø Fiskeindustri stifter nyt salgsselskab

Læsø Fiskeindustri stifter nyt salgsselskab

De danske jomfruhummer skal nu ud på flere markeder med etableringen af Læsø Choice A/S. Arkivfoto: René Dandanell

Hvad ville du vælge? Valget ville være Læsø Choice.

Det lyder lidt som et reklameslogan, men det er navnet på det nye salgsselskab, som Læsø Fiskeindustri A/S har stiftet sammen med Northcoast Seafoods A/S. Målet er at nå ud på nye markeder for frosne jomfruhummere, og dermed forhåbentlig undgå de propper, der har været omkring produktionen, når det nuværende største marked i Italien ikke har kunne aftage nok fra produktionen af jomfruhummer.

Egentlig er det en positiv situation, som Læsø Fiskeindustri er bragt i. For bestanden af jomfruhummer har det biologisk set godt, og det har i perioder ført til store landinger af jomfruhummer til fabrikken, der føler sig forpligtet til at aftage landinger fra deres faste leverandører.

Tre gange indenfor de seneste tre år har Læsø Fiskeindustri måttet rationere tilførslerne, primært af produktionsmæssige årsager, men også fordi der ikke på de nuværende markeder i Sydeuropa har været balance mellem udbud og efterspørgsel.Det håber formand Gregers Jacobsen, Læsø Fiskeindustri A/S, snart hører fortiden til.

– Ambitionen er at vi skal hjælpe vores leverandører af med de hummere, de lander, siger han.

Derfor er Læsø Fiskeindustri A/S gået sammen med Northcoast Seafoods A/S for at etablere salgsselskabet Læsø Choice, der vil få som opgave at oparbejde nye afsætningsmuligheder.

Det betyder, at nye markeder som fx. USA og England kan komme i spil, så den samlede mængde af solgte jomfruhummere kan blive større. Og dermed har Læsø Fiskeindustri måske fundet den nøgle, der gør det muligt for fiskerne, at lande de mængder de kan fange.

About Line Dalgaard Jensen