Fisker udnævnt til æresstudent

Thisted Gymnasium har givet fisker Rasmus Hald den ærefulde titel

I 2017 blev han “Årets Fisker”. Nu kan han også kalde sig æresstudent på Thisted Gymnasium. 

Det er selvfølgelig skipper på HM 635 Karbak, Rasmus Hald, som der er tale om, og som har fået den fine titel. Det skriver Nordjyske.

Med sit arbejde som fisker, og indsats for at fortælle om fiskeriet på bl.a. Facebook, har han gjort sig bemærket, og selvom han ingen akademisk karriere fik, så er han bestemt titlen værdi, påpegede rektor Søren Christensen til gymnasieelevernes store fest i Thyhallen:

– Her på skolen er vi lidt stolte over, at have en gammel elev, der kan -ikke lidt -men meget af hvert. Og som er med til at gøre vores natur og fiskerierhverv kendt. Således er Rasmus Hald en værdig repræsentant for det gymnasium, han er udklækket fra, fordi han har ” forvaltet sin eksamen fra skolen på eksemplarisk vis til gavn for samfundet og til efterlevelse – og helt i overensstemmelse med ånden i skolens allerførste motto: ” Drøm, tanke, dåd”.

Rasmus Hald voksede op i Hanstholm. Som 16-årig kom han ud at fiske, og som 18-årig kom han på skipperskole. På et tidspunkt tænkte han, at han ville studere og læste hf. Efter eksamen blev det så til knap tre års studier af molekylærbiologi og kemi, før han indså, at han havde valgt forkert og lod kærligheden til fiskeriet overtage.  

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han forstår ikke, hvordan myndighederne pludselig håndhæver en regel, han...

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han...

Det er et totalt chok. Vi har fisket rejer i området i 60 år. Og pludselig vil myndighederne håndhæve en bekendtgørelse, som vi aldrig har hørt om