Rederiet Gitte Henning, med Henning Kjeldsen i spidsen, har sammen med Salt Ship Design fået tegnet en ny Gitte Henning, som på alle områder er mere grøn end de tidligere fartøjer med samme navn.
– Vi kan ikke blive ved med at gå i de samme sko. Vi skal kigge fremad, og vi har jo aldrig været bange for at prøve noget nyt. Så derfor har vi sammen med Salt Ship Design udtænkt dette dieselelektriske fartøj, som i pelagisk perspektiv er helt nyt og ikke set før, siger Henning Kjeldsen til Fiskeri Tidende.
Han fortæller også, at man i designprocessen har været opmærksom på en reduktion af energibehovet.
– Så det nye fartøj kommer til at opfylde alle de gældende krav, samt de nye IMO Tier 3 krav. Politikerne er helt vilde med grøn omstilling, og det blå Danmark skal være mere grønt, så det vil vi forsøge med det her fartøj, fortæller han.
Fartøjet skal bygges på et spansk værft, men Henning Kjeldsen havde forhørt sig andre steder først.
– Først spurgte jeg lokalt hos Karstensens Skibsværft, men de vil kun bygge eget design. Så forhørte jeg mig hos nogle norske værfter, men de blev hele tiden dyrere. Til sidst endte det så med det spanske værft Zamakona. De har leveret en anden i samme design, så de har erfaringen med det, fortæller Henning Kjeldsen.
Beholdt rettigheder
Da den tidligere Gitte Henning blev solgt til Færøerne, havde Henning Kjeldsen tænkt tanken, at han skulle helt ud af fiskeriet. Der var da også tikket bud ind på hans pelagiske fiskerettigheder.
– Jeg tænkte jo, at jeg skulle bakke ud af fiskeriet, da jeg solgte den tidligere Gitte Henning, og jeg havde da også bud på hånden fra en svensk reder på mine fiskerettigheder. Men jeg fortrød. Og så mener jeg også, at det er det rigtigt, at vores fiskerettigheder forbliver på danske hænder, siger Henning Kjeldsen, som ikke forstår, at svenskerne bare kan opkøbe de danske rettigheder, uden der er nogen, der reagerer på det.
– I forhold til de pelagiske fiskerettigheder, så må vi kun eje 10 procent af den samlede kvote, men kan bare opkøbe så meget, de har lyst til, siger han.
Det nye fartøj skal efter planen leveres til rederiet Gitte Henning i december 2021.