Knækket klyds årsag til redningsaktion ud for Hvide Sande

Først kom trawlet i skruen, under bugsering mod havnen knækkede en klyds og forsagede personskade

Natten mellem tirsdag og onsdag lå HG 162 North Ocean sammen med makkerskibet HG 165 South Ocean og fiskede efter tobis ud fra kysten ved Hvide Sande , da fartøjets trawlpose fik viklet sig ind i skruen.

Heldigvis var de to kuttere i nærheden af hinanden, da pose og skrue fik viklet sig godt sammen, og derfor kunne HG 165 South Ocean hjælpe det andet fartøj ind mod havn. Efter godt og vel 11 sømil med HG 162 North Ocean på slæb tilkaldte de Emilie Robin fra Hvide Sande Redningsstation, så denne kunne bugsere trawleren på plads i havnen.

Men en ulykke kommer som bekendt sjældent alene, for da de to trawlere skulle afmontere slæbetovet, så Emilie Robin kunne overtage, gik det galt.

– Der er to mænd fordækket, som skal løsne slæbetrossen mellem de to fartøjer. Der er det, at skibene følger søens bevægelse og strammer op igen. Samtidig ligger de to mænd klar til at tage den af, så er det at tovværket, som er monteret på en pullert, der går gennem en klyds, får for meget kraft. Klydsen ender simpelthen med at gå i stykker, fortæller Fridi Magnusen, der ejer både HG 162 North Ocean og makkerskibet HG 165 South Ocean.

Ingen har skylden

Skibets reder var ikke selv ombord, da ulykken skete, men han har fået genfortalt hændelserne af de fiskere, der var til stede på HG 162. Når ulykker opstår, ønsker man altid at der ikke sker personskader. I forhold til ulykken på HG 162 North Ocean, kom en ung fisker til skade, fordi han bliver ramt af tovet, da klydsen går i stykker.

Ifølge Fridi Magnusen, er den unge fisker sluppet heldigt fra ulykken. Fiskeren har brækket to fingre og det ene lårben, da han blev fældet af tovværket.

– Skipper har efterfølgende fortalt mig, at han er glad for, at redningstjenesten var på stedet, da ulykken sker. Derfor er det muligt at få et ekstra fartøj ud med det samme, der kan hjælpe den unge fisker i havnen i Hvide Sande og få ham fløjet til hospitalet i Esbjerg, siger Fridi Magnusen.

Efter ulykken har forskellige myndigheder været ombord på HG 162 North Ocean for at undersøge, hvorvidt der er tale om en fejl i sikkerheden, om ulykken kunne have været undgået, og hvorfor den skete i det hele taget. Den samlede konklusion har været, at klydsen gav efter på grund af for stor kraft, og at der er tale om et uheld, hvor ingen bærer skylden.

Biolog: Ålegræs alene kan ikke redde havet

Har man oversolgt idéen om ålegræs som redningsplanke? Ja, lyder svaret fra en biolog, der opfordrer til at få styr på udledningen af næringsstoffer

Biolog: Ålegræs alene kan ikke redde havet

Har man oversolgt idéen om ålegræs som redningsplanke? Ja, lyder svaret fra en biolog, der...