Skat slår fast: Udenlandske fartøjer skal også betale CO2-afgift

Skat har opdateret sin vejledning om CO2-afgiften og slår her fast, at udenlandske fartøjer i alle tilfælde skal betale CO2-afgift, når de tanker i Danmark

Arkivfoto

Der har været uklarhed om, hvorvidt udenlandske fartøjer i nogle tilfælde kunne være undtaget fra at skulle betale CO2-afgift, når de tanker i Danmark.

Antagelsen har været, at udenlandske fartøjer, der driver fiskeri i internationalt farvand eller har en udenlandsk havn som næste destination, ville være undtaget.

Men Skat har nu opdateret sin vejledning om, hvordan reglerne skal forstås, og her fremgår det, at udenlandske fartøjer også skal betale CO2-afgift, uanset hvor de har fisket, og uanset hvor de efterfølgende skal hen.

– CO2-afgiften for fiskeri omfatter både udenrigs- og indenrigsfiskeri. Som olieselskab skal du derfor altid pålægge CO2-afgift på fakturaen ved levering til fiskefartøjer, når der leveres brændstof indenfor dansk land– eller søterritorium indenfor den danske 12-sømilegrænse. Det betyder, at der også altid skal pålægges CO2-afgift ved levering af brændstof til udenlandske fiskefartøjer, når leveringen sker i Danmark, skriver Skat i den opdaterede vejledning.

Det er forventningen, at CO2-afgiften vil medføre en drastisk nedgang i landingerne af fisk i Danmark, fordi både danske og udenlandske fartøjer vil fravælge at lande fisk i Danmark på grund af afgiften.

Formålet med CO2-afgiften er at få fiskerne til at anvende mere miljøvenlige brændstoffer, men problemet for fiskerne er, at der ikke findes alternativer til den dieselolie, man anvender i dag.

L 625 Maritana har sat torske-rekord

Der er vist godt med torsk i Nordsøen i disse dage. I hvert fald har L 265 Maritana haft held i sprøjten

L 625 Maritana har sat torske-rekord

Der er vist godt med torsk i Nordsøen i disse dage. I hvert fald har...