Der er fem nye fiskefartøjer på vej til fiskerihavnen i Thyborøn. Og udsigten til nye fartøjer langs havnekajerne og især med jævnlige anløb til auktionskajen skabte glæde hos formanden for fiskeriforeningen i Thyborøn, Kurt Madsen:
– Vi oplever stadig en tro på konsumfiskeriet, hvor der blandt vores medlemmer er fem nybygninger på vej, konstaterede han og tilføjede:
– Det er super positivt, at der er nye skibe på vej.
Men selvom optimismen har bredt sig, så er der også skyer over nybygningerne. For hidtil har man kunnet fastholde sine kvoter i en lang periode, også selvom man ikke fiskede dem. Det kan man ikke længere med de nye kvoteregler.
– Vi har de ”flyvende hollændere” eller kvotejoller, hvor man har haft mulighed for at placere fisken. Nu kan man max placere sine fisk i seks måneder, og er det på en kvotejolle, så har man også et aktivitetskrav, sagde Bent Bro, fiskerikonsulent i Thyborøn Havns Fiskeriforening.
Det var Alfred Fisker Hansen, der pegede på problemet. For efter bestillingen af en nybygning går der ofte to år, fra kontrakten er underskrevet til fartøjet overdrages fiskeskipperen. Og i den tid søges det eksisterende skibe ofte at blive solgt. Og passer tidspunkterne ikke, så står man i et problem.
– Er der bred politisk vilje til at dispensere, hvis man sælger det gamle fartøj og bestiller et nyt, så man ikke bliver ramt af aktivitetskrav, spurgte Alfred Fisker Hansen, der efterlyser et sted for placering af de rettigheder, en fisker har, mens han bygger nyt fartøj.