Hans har fundet sit drømmefag

Fremtiden som erhvervsfisker tegner lys for 23-årige Hans Aa, der får Det Blå Bevis den 22. november

Sammen med 30 andre håbefulde, nye fiskere tager Hans Aa hul på fremtiden som udlært erhvervsfisker efter to år med læretid om bord på flere forskellige fiskefartøjer.

For Hans er der ingen tvivl om, at han har fået bid med valget af uddannelsen, der for ham er vejen til drømmejobbet. Som femte generations fisker fra Esbjerg kunne man godt mene, det lå i kortene, men selv om Hans en overgang flirtede med tanken om at blive sælger, så har han selv truffet sit valg med både hjerte og fornuft.

Også selv om det er mere end 10 år siden, hans far solgte sit eget fartøj, og han derfor ikke selv kendte meget til livet om bord på en fiskebåd, før han en uge inde i introforløbet fik sin første hyre på L757 Aaltje Postma, der er hjemmehørende i Thyborøn.

– Jamen, det var skjønt!

Sådan lyder svaret på bredt jysk, ledsaget af et bredt smil, på spørgsmålet om, hvordan det var at komme ud at fiske.

Aaltje Postma er ejet af den hollandske fiskeskipper Tamme Bolt, der bor i Thyborøn, og skibet er et moderne kombi-fartøj til to trawl og flyshooting. Det sejler på Nordsøen og Skagerrak med seks mand ud af en besætning på ni i alt.

 

Hårdt arbejde at håndtere fisk

Selv om Hans var dybt betaget af sit nye erhverv, var der alligevel flere overraskelser for en ung mand, der ikke tidligere havde haft daglig berøring med fiskeriet. Hans kom lige fra en to-årig HF, som han tog i Nørre Nissum, fordi han er ordblind. Han flyttede derfor hjemmefra og på kollegium allerede som 17-årig, og havde været vant til at klare sig selv. Det gjorde dog ikke mødet med fiskerfaget mindre overraskende.

– Jeg havde ingen anelse om, hvor hårdt det er at håndtere fisken. At skulle stå og rense fisken og pakke den. Det er jo helt vildt. Men man vænner sig hurtigt til det, siger han.

 

Søsyg og stædig

På sin allerførste sejlads oplevede han også at blive søsyg på turen ud. Det fik ham dog ikke til at tvivle på sit valg. For som han siger:

– Det kan soves væk. Og i øvrigt var der én af mine kammerater, der havde gennemført uddannelsen lige før mig, så jeg havde det sådan: Hvis Mogens kan, så kan jeg også!

Søvn var der til gengæld ikke meget af, da han på en senere tur var med til at fange ni et halvt tons torsk i Østersøen. De var bare fire mand om bord, så de rensede fisk i 27 timer. Kun afbrudt af to kaffepauser.

– Men det var den bedste løn, jeg indtil nu har fået, konkluderer han.

Og så er lønnen ikke engang den væsentligste motivationsfaktor for Hans, der simpelthen elsker livet om bord og arbejdet med fangsten.

 

Et særligt kammeratskab

Han synes allerbedst om sit arbejde, når der er fuldt læs hjemover. Det at fange fisk, og helst mange, er noget af det, der virkelig vækker begejstring. Og han vil hellere være på en mindre kutter end på et af de store fartøjer, hvor meget af arbejdet er automatiseret.

– Jeg synes jo, det er sjovt at rense fisk. Man får et helt specielt kammeratskab, når man står så mange timer og arbejder sammen. Men jeg kan da godt se, det måske er mere fornuftigt at arbejde om bord på en stor båd, hvor du jo kan blive ved, til du er 70, fordi det ikke er nær så hårdt, siger Hans.

Alligevel synes han ikke, det er særlig tillokkende at bruge måske 30 timer på at sejle ud, en enkelt dag på at lande hele fangsten, og så kan man sætte kursen hjem igen. Alt sammen uden nærmest at røre ved en fisk.

Og dog – måske kunne det være meget rart med sådan en hyre om vinteren, hvor arbejdet om bord kan være bidende koldt.

– Så kunne man tage hyre på en af de mindre både om sommeren, smiler Hans.

 

Mere ansvar som skipper

Foreløbig har han dog lagt helt konkrete planer for den nærmeste fremtid, når han i slutningen af november er udlært og har fået Det Blå Bevis. Han har søgt ind på Skagen Skipperskole, for han vil gerne tage en uddannelse, der kan gøre ham klar til at tage endnu mere ansvar om bord.

Planen er at bruge halvandet år på uddannelsen som fiskeskipper af første grad.

Selv om han er næsten sikker på at blive optaget på skipperuddannelsen, drømmer han ikke nødvendigvis om at få sit eget skib.

– Det svarer jo til at starte sin egen virksomhed, og så er man mere eller mindre stavnsbundet.  For mig handler det mere om de muligheder, det giver. At gå i skole åbner jo altid flere døre, og så er det også noget nemmere at tage halvandet år på SU, før jeg måske får familie og børn, lyder det med et smil fra Hans.

Formand for Grenaa Fiskeriforening: – Hvad er grunden til, at der ikke er fisk i de indre farvande?

I Grenaa Fiskeriforening mener formanden ikke, at man kan give trawlfiskerne skylden for at fiskene er forsvundet i de indre farvande

Formand for Grenaa Fiskeriforening: – Hvad er grunden til, at der ikke er fisk i de indre farvande?

I Grenaa Fiskeriforening mener formanden ikke, at man kan give trawlfiskerne skylden for at fiskene...