Mens Corona har lagt låg på fiskeeksporten, så har de danske fiskehandlere forsøgt at booste fiskesalget på det danske marked, bl.a. ved at sænke priserne og opfordre deres kunder til at stifte bekendtskab med andre fiskearter, end dem de ellers normalt køber. Og det virker! Danskerne køber mere fisk. De køber MEGET mere fisk.
Klaus Anker Jensen der er formand for fiskehandlernes brancheforening fortæller, at mange af de danske fiskehandlere lige nu ligger tæt på vandret, for at at følge med den stigende efterspørgsel, der er på fisk og skaldyr fra de danske forbrugere. For selvom Corona-pandemien langt fra kan betegnes som noget positivt, så har den alligevel ført lidt godt med sig.
– Det store prisdyk det gennerelle fiskemarked har taget, har betydet at vi pludselig får mulighed for at sælge fisken markant billigere end tidligere. Og det udnytter forbrugerne. De smager en masse fisk, som de ellers ikke er vant til at spise, og de tør eksperimentere mere med fisken, fortæller Klaus Anker Jensen.
Han påpeger, at mange af de kunder der køber fisk i disse dage godt ved, at de lave priser ikke varer for evigt, og det er medvirkende til, at der ryger større mængder fisk over disken end ellers. Fryseren bliver fyldt op.
Positivt på den lange bane
Men selvom fiskesalget til de danske forbrugere i disse tider er stigende, så ser Klaus Anker Jensen også frem til at fiskepriserne stabiliserer sig.
– Lige nu har vi et meget gunstigt marked for de danske forbrugere, men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg hellere ville give lidt mere for fisken, så fiskerne også har et fornuftigt forretningsgrundlag. Der skal være en balance i tingene. Vi er nødt til at stå sammen i det her og få det bedste ud af den situation; For fiskere og fiskehandlere er afhængige af hinanden. Hvis ikke vi netop udnytter den markedssituation, der er lige nu til at brande og markedsføre fisken, så ville vi skyde os selv i foden, siger Klaus Anker Jensen.
Han mener ligeledes, at den nyfundne interesse danskerne får for fisken som råvare, kan bruges når eksportmarkedet igen åbner. For hvorfor nøjes med frosset fisk fra supermarkedets køledisk, når de danske fiskere hver dag lander kvalitetsfisk?!