Er du sikker, når du sejler alene?

På fem år har fem fiskere på enmandsbetjente fartøjer mistet livet. Fiskeriets Arbejdsmiljøråd sætter nu - med nyt informationsmateriale - fokus på sikkerheden, når man sejler alene

– Én dødsulykke er en for mange. Derfor gør vi nu en ekstra indsats for at oplyse om sikkerhedsudstyr og forholdsregler på enmandsbetjente fartøjer, siger direktør i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd Flemming Christensen.

Alvorlige ulykker kan nemlig mange gange undgås, hvis man sørger for at have det rette udstyr.

– Typisk sker dødsulykker på havet ved overbordfald, og der kan det her sikkerhedsudstyr jo virkelig hjælpe, siger major Per Horsholm fra Forsvarets Operationsstab (JOC).

I dag er meget sikkerhedsudstyr så godt udviklet, at det ikke ødelægger bevægelsesfriheden, når man bærer det, eller har det med sig. Det gælder for eksempel rednings- eller arbejdsvesten.

– Vestene fylder jo ikke meget i dag, fordi der sidder en lille patron, der først blæser vesten op, når den kommer i berøring med vand, og der fin- des mange forskellige typer, man kan vælge imellem, siger Per Horsholm.

Skrig-orange i stedet for grøn eller blå

Det er godt at tænke i en stærkt farvet vest eller en vest, der skifter farve til noget skrigende – gult eller orange – når den blæses op. De mere afdæmpede grønne eller blå farver er ikke så synlige i vandet.

– I forhold til sikkerhed er det godt at tænke i farver, så man lyser op, også selvom vi jo ofte har gps-positionen, siger Per Horsholm.

Veste beskytter også lidt mod kul- de, og har man også en personlig nødpejlesender på sig – en PLB – vil man hurtigt blive fundet, siger Per Horsholm.

– PLB’ere har eksisteret længe og er en god og vigtig sikkerhedsforanstaltning, som kun koster et par tusind kroner. Det er små nødsendere, man kan bære på sig, og som er tilknyttet bådens MMSI-nummer. I dag er der så mange satelitter oppe, at man faktisk overvåges konstant, så en PLB vil hurtigt sende gps-position til redningstjenesten.

Med en PLB kan man udsende nødsignal, selvom man er faldet overbord. En PLB skal aktiveres manuelt.

Noget andet, der er vigtigt at huske, er at sikre sig nem adgang til skibet i tilfælde af overbordfald og altid at fortælle, hvor man sejler hen, og hvor længe man forventer at være væk.

I Fiskeriets Arbejdsmiljøråds nye informationsmateriale kan du få flere detaljer om de forskellige typer af sikkerhedsudstyr.

Tobissæsonen står for døren

Dårlige vejrforhold forventes at give en sløj start på fiskeriet efter tobis i Nordsøen

Tobissæsonen står for døren

Dårlige vejrforhold forventes at give en sløj start på fiskeriet efter tobis i Nordsøen