Ny Isafold kommer snart hjem til Hirtshals

Nyt banebrydende fartøj med elektrisk fremdrift kommer snart hjem til Hirtshals

En ny HG 333 Isafold er snart at spotte i Hirtshals. Rederiet er i fuld gang med at bygge nyt, og de sidste prøvesejladser er nu overstået ud for Bilbao. Det skriver Nordsøposten.

De sidste opgaver forventes afsluttet i de kommende uger, og så stævner den ny Isafold ud fra spanske Zamakona Yards med kurset mod hjemhavnen Hirtshals. 

Fartøjet er 87 meter langt og 20 meter bredt. Det kan laste 3.800 kubikmeter pelagisk fisk som sild, makrel, blåhvilling og tobis, og så kan det både fiske med trawl og not. Fartøjets størrelse gør desuden, at fangsten kan hentes i de mest fjerntliggende dele af Nordsøen og Nordatlanten.

– Vi har gennemført en række prøvesejladser, og nu mangler der kun nogle justeringer, og udvendigt malerarbejde, før vi kan overtage et sikkert, moderne og energieffektivt fiskefartøj. Vi har været meget tæt involveret i byggeprocessen, og nu ser vi frem til at vende fokus på selve fiskeriet, siger CEO Lise Bjørn Jørgensen, der som allerede nævnt sammen med Karsten Mølgaard driver Rederiet Isafold A/S med hjemmehavn i Hirtshals.

 

Elektrisk fremdrift

En af de helt særlige ting ved det nye fartøj er dens fremdrift.

Nye Isafold er det første fiskeskib, som er bygget med elektrisk fremdrift, hvor både de to propeller og de elektriske spil er baseret på høj–effektive permanent magnet (PM) motorer. En batteripakke på 1.130 kWh, som sammen med fem medium speed diesel generatorer sørger for optimal kraftproduktion i enhver operation. De to propeller giver minimalt energiforbrug og gode manøvreegenskaber, specielt ved trawlfiskeri.

Det er et skridt imod fremtidens fiskeri, og fartøjet er på mange måder banebrydende. Designerne bag – Salt Ship Design – kalder fartøjet for Danmarks mest moderne fiskeskib. 

– Det har været en fantastisk oplevelse at være ude og teste det nye fartøj og mærke effekten af at sejle diesel–elektrisk. Der er en verden til forskel med hensyn til støj og vibrationer, siger Karsten Mølgaard.