Dieselprisen svinger på et for højt niveau

Hvis fiskeriet igen skal blive rentabelt, så skal dieselprisen falde med halvanden krone, lyder det fra Thyborøn-fiskernes formand

Selv om dieselprisen er faldet noget, siden den toppede i sommeren sidste år, og fiskerne i dag får højere priser for deres fisk end dengang, så er dieselprisen stadig så høj, at det er svært at drive et rentabelt fiskeri for de store konsumtrawlere på Nordsøen og i Skagerrak.

Det konstaterer Alfred Fisker Hansen, der har fartøjet L 120 Linette i Thyborøn, hvor han også er formand for den lokale fiskeriforening.

– Hvis fiskeriet igen skal blive rentabelt, så skal dieselprisen falde med halvanden krone, for man skal også have med i regnestykket, at renten er steget med 4 procent. Det er flere ting, der er gået galt, oven i hinanden, siger Alfred Fisker Hansen.

Dertil kommer, at der synes at være uoverensstemmelse mellem de kvoter, fiskerne er blevet tildelt, og den virkelighed, de oplever på havet.

Kvoten på rødspætter er meget stor, men dem kan de ikke finde.

Rundfisk som torsk og kuller har de til gengæld ingen problemer med at fange, men her er kvoterne sat så lavt, at fiskerne er tvunget til at holde igen med fiskeriet.

Bekymrende priser

Da dieselprisen var på sit højeste i juni sidste år, kostede en liter dieselolie næsten 9 kroner.

Herefter begyndte dieselprisen langsomt, men sikkert at falde, indtil den i juni i år igen var under 5 kroner for en liter, som var niveauet, inden Rusland gik i krig i Ukraine.

I løbet af de seneste fire-fem måneder har dieselprisen svinget mellem 5 og 7 kroner.

Alfred Fisker Hansen fortæller, at han i denne uge har tanket diesel til 5,54 kroner per liter.

Det er en smule højere end i sidste uge, hvor prisen var 5,40 kroner per liter, men en krone lavere end for et par måneder siden, hvor prisen var 6,50 kroner per liter.

– Prisen har været faldende i en periode, men det er bekymrende, at den nu begynder at stige igen. Vi kan kun håbe på, at det igen begynder at gå den rigtige vej, for vi har ingen indflydelse på det, konstaterer Alfred Fisker Hansen.

Udland og efterspørgsel

Fiskeri Tidende bragte i september et interview med Kim Johansen, der er senior valutarådgiver i Ringkjøbing Landbobank, hvor han forklarede om baggrunden for de stigende dieselpriser.

– Selv om der har været talt meget om, at vi er på vej mod en recession på grund af de meget hurtige rentestigninger, så er den amerikanske økonomi fortsat med at være meget stærk. Det har været medvirkende til, at den globale olieefterspørgsel er steget til et rekordhøjt niveau, og ser man på prognoserne, så ser det ud til, at efterspørgslen vil fortsætte med at stige frem mod 2028, sagde Kim Johansen.

– Samtidig er olielagrene historisk lave. Det skyldes blandt andet, at præsident Biden har solgt ud af USA´s strategiske olielagre det seneste år for at forsøge at presse prisen ned, men det skal købes tilbage på et tidspunkt, sagde han.